Immunterapibolaget Neogap tar in 58 MSEK inför klinisk cancerstudie

Report this content

Det svenska bioteknikbolaget Neogap Therapeutics AB har genomfört en nyemission om 58 miljoner kronor för fortsatt utveckling av sin individanpassade cellterapi. Emissionen genomfördes med investeringsnätverket Sciety. Kapitaltillskottet ska användas till en klinisk first-in-human-studie (fas I/IIa) i kolorektalcancer som förväntas starta under 2022.

Kolorektalcancer står för cirka tio procent av alla cancerfall och är den näst vanligaste dödsorsaken inom cancer.

Neogap utvecklar en terapi där man identifierar så kallade neoantigener, vilka är tumörspecifika proteiner som skapas till följd av förändringar i tumörcellernas DNA. Uppsättningen av dessa proteiner är unikt för varje patient och särskiljer tumörvävnad från frisk vävnad. På så vis kan Neogap utnyttja identifikationen av neoantigener för att rikta sin behandling specifikt mot patientens tumörceller. Detta ger potential för en potent tumörriktad terapi som skonar frisk vävnad.

– Det är med glädje och tillfredsställelse som vi konstaterar att intresset är stort för Neogap och den individanpassade cellterapi som vi utvecklar. Jag vill passa på att välkomna alla nya ägare och tacka våra befintliga ägare för fortsatt stöd och förtroende. Med det här kapitaltillskottet fortsätter vi enligt plan med det kliniska utvecklingsarbetet. Vårt fokus ligger nu på att slutföra den kliniska prövningsansökan med målsättningen att påbörja den kliniska fas I/IIa-studien under året, säger Samuel Svensson, vd för Neogap.

För mer information, vänligen kontakta:

Samuel Svensson, VD
E-post: samuel.svensson@neogap.se
Tfn: +46 733 54 21 94

Om Neogap Therapeutics

Neogap Therapeutics är ett svenskt bioteknikbolag som utvecklar en individanpassad immunterapi för behandling av cancer med hjälp av patientens egna celler. Terapin baseras på bolagets två teknologier: PIOR®, en mjukvara som använder DNA-sekvenseringsdata från patientens tumör och maskininlärning för att välja ut tumörspecifika mutationer. Därefter används EpiTCer®, en metod för att föröka de T-celler som känner igen de utvalda tumörspecifika målstrukturerna. Neogap ligger vid Centrum för Molekylär Medicin, Karolinska Institutet i Stockholm. För mer information, besök bolagets hemsida neogap.se.

Taggar:

Snabbfakta

Det svenska bioteknikbolaget Neogap har genomfört en nyemission om 58 miljoner kronor för fortsatt utveckling av sin individanpassade cellterapi. Kapitaltillskottet ska användas till en klinisk first-in-human-studie i kolorektalcancer som förväntas starta under 2022.

Citat

Det är med glädje och tillfredsställelse som vi konstaterar att intresset är stort för Neogap och den individanpassade cellterapi som vi utvecklar. Jag vill passa på att välkomna alla nya ägare och tacka våra befintliga ägare för fortsatt stöd och förtroende. Med det här kapitaltillskottet fortsätter vi enligt plan med det kliniska utvecklingsarbetet. Vårt fokus ligger nu på att slutföra den kliniska prövningsansökan med målsättningen att påbörja den kliniska fas I/IIa-studien under året.
Samuel Svensson, VD Neogap Therapeutics