Neogap beviljas EU-patent för innovativ teknik inom individanpassad immunterapi

Det svenska bioteknikbolaget Neogap Therapeutics har beviljats patent i EU för sin unika teknologi för behandling av cancer. Patentet avser bolagets teknologi för att föröka T-celler, EpiTCer®, som används inom individanpassad immunterapi.

I december förra året meddelade Neogap att bolagets patentansökan för den europeiska marknaden var klar för godkännande genom en “Notice of Allowance”. Nu har bolaget fått det slutliga godkännandet från europeiska patentverket för sin innovativa metod att föröka T-celler utanför kroppen, en metod som bygger på bolagets egenutvecklade EpiTCer®-teknologi och produktionen av tumörspecifika T-celler. Patentet gäller fram till 2038 och godkännandet i EU innebär att bolagets EpiTCer®-teknik nu skyddas av flertalet patent på olika marknader.

“Vi är glada att Neogap har fått patentet godkänt i Europa. Genom vår kontinuerliga utvärdering av immateriella rättigheter säkerställer vi skyddet för våra unika cancerterapier. Vårt fokus är att utveckla våra behandlingar för individanpassad immunterapi, för att öka överlevnaden och förbättra livskvaliteten för cancerpatienter”, säger Samuel Svensson, vd för Neogap.

Neogap Therapeutics är ett svenskt bioteknikbolag i klinisk fas som utvecklar en individanpassad immunterapi för behandling av cancer med hjälp av patientens egna celler. Terapin baseras på bolagets två teknologier PIOR® och EpiTCer®. PIOR® är en avancerad mjukvara som använder DNA-sekvenseringsdata från patienten och maskininlärning för att välja ut tumörspecifika mutationer. Därefter används EpiTCer® för att föröka de T-celler som kan känna igen de utvalda tumörspecifika målstrukturerna. Neogap Therapeutics ligger vid Centrum för Molekylär Medicin, Karolinska Institutet i Stockholm. För mer information om Neogap och dess innovativa forskning, besök bolagets hemsida neogap.se och följ Neogap på LinkedIn.

Det svenska bioteknikbolaget Neogap Therapeutics har beviljats EU-patent för sin EpiTCer®-teknologi, en metod för att föröka T-celler som används inom individanpassad immunterapi för behandling av cancer.

Vi är glada att Neogap har fått patentet godkänt i Europa. Genom vår kontinuerliga utvärdering av immateriella rättigheter säkerställer vi skyddet för våra unika cancerterapier. Vårt fokus är att utveckla våra behandlingar för individanpassad immunterapi, för att öka överlevnaden och förbättra livskvaliteten för cancerpatienter.
Samuel Svensson, VD, Neogap Therapeutics