Neogap får ”Notice of Allowance” för patent i EU

Neogap Therapeutics AB meddelar idag att bolaget fått besked om godkännande av patentansökan, “Notice of Allowance”, från det europeiska patentverket. Det innebär att ansökan för bolagets teknologi för att föröka T-celler, EpiTCer, är klar för godkännande.

”Notice of Allowance” innebär att det europeiska patentverket European Patent Office avser att bevilja patentansökan, EP18735229.9, efter att vissa formella steg har slutförts. När patentet har beviljats ​​gäller det fram till 2038.

Ansökan gäller metoden att föröka T-celler utanför kroppen, med hjälp av bolagets egenutvecklade EpiTCer-teknologi och de tumörspecifika T-celler som framställs.

"Vi är mycket glada över att vi har fått en Notice of Allowance i Europa för denna patentansökan. Det tillför ett ökat värde till vår immunonkologiska pipeline och stärker NEOGAP:s patentportfölj. Vi kommer att fortsätta att utveckla vår portfölj av egenutvecklade tillgångar för att stödja våra unika cancerterapier ytterligare”, säger Samuel Svensson, vd för Neogap.

Samuel Svensson
VD, NEOGAP Therapeutics AB
samuel.svensson@neogap.se

Om NEOGAP Therapeutics

NEOGAP Therapeutics är ett svenskt bioteknikbolag som utvecklar en individanpassad immunterapi för behandling av cancer med hjälp av patientens egna celler. Terapin baseras på bolagets två teknologier: PIOR®, en mjukvara som använder DNA-sekvenseringsdata från patientens tumör och maskininlärning för att välja ut tumörspecifika mutationer. Därefter används EpiTCer®, en metod för att föröka de T-celler som känner igen de utvalda tumörspecifika målstrukturerna. NEOGAP ligger vid Centrum för Molekylär Medicin, Karolinska Institutet i Stockholm. För mer information, besök bolagets hemsida neogap.se.

Neogap Therapeutics AB har fått godkännande av patentansökan, “Notice of Allowance”, från det europeiska patentverket. Det innebär att ansökan för bolagets teknologi för att föröka T-celler, EpiTCer, är klar för godkännande.

Samuel Svensson, vd, Nepgap