Neogap får godkännande att starta klinisk fas I/IIa-prövning med sin avancerade cellterapiprodukt

Neogap Therapeutics meddelar idag att svenska Läkemedelsverket godkänt bolagets ansökan att starta en klinisk studie av sin individanpassade cellterapi mot tjock- och ändtarmscancer. Fas I/IIa-studien förväntas kunna inledas under första halvåret 2023.

Neogaps cellterapiprodukt pTTL (personalised Tumour Trained Lymphocytes) är en unik immunterapi som syftar till att behandla solida tumörer genom att träna immunförsvaret till att känna igen neoantigener och därigenom angripa cancern. En neoantigen är det förändrade protein som endast återfinns i tumören efter att en mutation uppstått i en gen.

Studien som inkluderar upp till 16 patienter med spridd tjock- och ändtarmscancer kommer att genomföras vid Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm och Västmanlands sjukhus i Västerås. Det primära målet med fas I/IIa-studien är att fastställa tolerabilitet och säkerhet av Neogaps behandling. Studien genomförs som en doseskaleringsstudie genom att inleda med en låg dos som ökas efter hand under studiens gång. Förväntad studiestart är H1 2023.

”Godkännandet och en snar initiering av den kliniska studien innebär oerhört viktiga milstolpar för Neogap. Vi har visat att vi kan ta en avancerad cellterapiprodukt från preklinisk till klinisk utveckling. Jag är mycket stolt över vårt skickliga och engagerade team som tillsammans med erfarna samarbetspartners har tagit oss till denna viktiga punkt. Vi tar nu ett stort steg i utvecklingen mot vårt mål att bota cancerpatienter som annars inte skulle överleva”, säger Samuel Svensson, vd för Neogap.

Om Neogaps cellterapi:

Cellterapiprodukten pTTL (personalised Tumour Trained Lymphocytes) baseras på Neogaps egenutvecklade teknologier PIOR® och EpiTCer®. PIOR® är en mjukvara som baseras på algoritmer och maskininlärning och används för att välja ut de bäst lämpade neoantigenerna för varje patient. Därefter används EpiTCer®, en metod för att föröka de T-celler som känner igen de utvalda tumörspecifika målstrukturerna, i syfte att angripa cancern men lämna frisk vävnad orörd.

Neogaps cellterapi kan teoretiskt behandla många olika cancersorter, men bolaget kommer initialt att fokusera på spridd tjock- och ändtarmscancer.

Neogap Therapeutics är ett svenskt bioteknikbolag som utvecklar en individanpassad immunterapi för behandling av cancer med hjälp av patientens egna celler. Terapin baseras på bolagets två teknologier: PIOR®, en mjukvara som använder DNA-sekvenseringsdata från patientens tumör och maskininlärning för att välja ut tumörspecifika mutationer. Därefter används EpiTCer®, en metod för att föröka de T-celler som känner igen de utvalda tumörspecifika målstrukturerna. Neogap Therapeutics ligger vid Centrum för Molekylär Medicin, Karolinska Institutet i Stockholm. För mer information, besök bolagets hemsida neogap.se. Följ även Neogap på LinkedIn.

Neogap Therapeutics har fått godkänt på sin kliniska prövningsansökan för sin individanpassade cellterapi mot tjock- och ändtarmscancer. Fas I/IIa-studien förväntas kunna inledas under första halvåret 2023.

Godkännandet och en snar initiering av den kliniska studien innebär oerhört viktiga milstolpar för Neogap. Vi har visat att vi kan ta en avancerad cellterapiprodukt från preklinisk till klinisk utveckling. Jag är mycket stolt över vårt skickliga och engagerade team som tillsammans med erfarna samarbetspartners har tagit oss till denna viktiga punkt. Vi tar nu ett stort steg i utvecklingen mot vårt mål att bota cancerpatienter som annars inte skulle överleva.
Samuel Svensson, vd, Neogap