Neogap och Simsen Diagnostics inleder samarbete för att förbättra individanpassad cancerdiagnostik

Report this content

Bioteknikbolaget Neogap och cancerdiagnostikbolaget Simsen Diagnostics har inlett ett samarbete inriktat på att förbättra individanpassad cancerdiagnostik genom att undersöka cirkulerande tumör-DNA i blodet hos patienter som deltar i Neogaps kliniska fas I/II-studie. Målet är att utveckla mer precisa och effektiva diagnosverktyg för cancer.

Neogap Therapeutics har tidigare meddelat att bolaget planerar att påbörja en klinisk fas I/II-studie av sin individanpassade cellterapi för behandling av patienter med spridd tjock- och ändtarmscancer.

Neogaps cellterapi pTTL (personalised Trained Tumour Lymphocytes) är en immunterapi som behandlar solida tumörer genom att träna immunförsvaret att känna igen och angripa cancern med hjälp av specifika förändrade proteiner, så kallade neoantigener.

Neogap har gett Simsen Diagnostics i uppdrag att mäta nivån av cirkulerande tumör-DNA (ctDNA) i blod hos patienter som deltar i Neogaps kommande immunterapistudie. Mätningar av ctDNA hos patienten kommer att göras vid ett antal tillfällen under behandlingens gång. Genom att jämföra tumörcellernas utveckling och överlevnad över tid kan man utvärdera effekten av cellterapibehandlingen. Analys av data kommer att utföras med hjälp av Neogaps egenutvecklade programvara PIOR®.

Samarbetet öppnar upp möjligheter för att utveckla innovativa lösningar för klinisk diagnostik genom att dra nytta av varandras expertis och teknologier. Neogaps utveckling av en specifik PIOR®-modul för ctDNA-analys är av intresse för Simsen Diagnostics, som på sikt planerar att erbjuda tjänster för klinisk diagnostik.

"Vår teknologi PIOR® är ett säkert och reglerat system för bioinformatisk analys av sekvenseringsdata som också är användarvänligt. Detta ger fördelen att hanteringen av patientdata kan utföras på ett tryggt sätt samtidigt som teknologin har potential inom flertalet framtida applikationer inom diagnostik och precisionsmedicin. Samarbetet med Simsen är ett viktigt steg i utvidgningen av PIOR®-teknologin mot framtida kommersialisering och utlicensiering av PIOR®, vilket är mycket spännande för oss”, säger Samuel Svensson, vd för Neogap Therapeutics.

"Vi är entusiastiska över samarbetet med Neogap Therapeutics, vilket ger oss möjlighet att tillhandahålla vår teknologi för ctDNA-analys till en betydande aktör inom utvecklingen av individanpassad immunterapi mot cancer. Samarbetet ger oss också chansen att vidareutveckla vår teknologi. Genom att använda ett kvalitetssäkrat system för dataanalys kan vi effektivisera våra analyser och hantera mer data på kortare tid. Detta samarbete accelererar våra möjligheter att bli ett bolag som kan erbjuda klinisk diagnostik. Vi är övertygade om att samarbetet kommer att ha en positiv inverkan på vår förmåga att erbjuda innovativa lösningar", säger Gustav Johansson, vd för Simsen Diagnostics.

Om Neogaps cellterapi

Neogaps cellterapi pTTL är en immunterapi som behandlar solida tumörer genom att träna immunförsvaret att känna igen och angripa cancern med hjälp av specifika förändrade proteiner, så kallade neoantigener. En neoantigen förekommer endast i tumören efter att en genetisk mutation har skett, och kan därför identifieras som främmande av kroppens immunförsvar. Neogap använder två teknologier för att skapa en individanpassad behandling för varje patient: PIOR® och EpiTCer®. PIOR® väljer ut de bäst lämpade neoantigenerna för varje patient medan EpiTCer® förökar T-celler som känner igen de utvalda neoantigenerna och angriper cancern, samtidigt som frisk vävnad lämnas orörd. Därigenom minimeras risken för biverkningar av behandlingen.

För mer information, vänligen kontakta:

Samuel Svensson, VD
E-post: samuel.svensson@neogap.se
Tfn: +46 733 54 21 94

Om Neogap Therapeutics

Neogap Therapeutics är ett svenskt bioteknikbolag i klinisk fas som utvecklar en individanpassad immunterapi för behandling av cancer med hjälp av patientens egna celler. Terapin baseras på bolagets två teknologier PIOR® och EpiTCer®. PIOR® är en avancerad mjukvara som använder DNA-sekvenseringsdata från patienten och maskininlärning för att välja ut tumörspecifika mutationer. Därefter används EpiTCer® för att föröka de T-celler som kan känna igen de utvalda tumörspecifika målstrukturerna. Neogap Therapeutics ligger vid Centrum för Molekylär Medicin, Karolinska Institutet i Stockholm. För mer information om Neogap och dess innovativa forskning, besök bolagets hemsida neogap.se och följ Neogap på LinkedIn.

Om Simsen Diagnostics

Simsen Diagnostics utvecklar ultrakänsliga och lättanvända tekniker för att läsa DNA-sekvenser. Bolaget har idag kunder inom läkemedelsindustrin och där de tillhandahåller en tjänst för att mäta cancer-DNA i blodprover i kliniska studier. Tekniken har ett brett användningsområde även utanför cancerområdet. Bolaget har sitt säte på Sahlgrenska Science park i Göteborg och är grundat på innovation från Anders Ståhlbergs grupp på Sahlgrenska Akademin. För mer information besök Simsen Diagnostics hemsida www.simsendiagnostics.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Gustav Johansson, VD
Tfn: +46 760 22 50 42
E-post: gustav@simsendiagnostics.com

Snabbfakta

Neogap och Simsen Diagnostics har inlett samarbete för att förbättra individanpassad cancerdiagnostik genom att undersöka cirkulerande tumör-DNA i blodet hos patienter i Neogaps kliniska fas I/II-studie, med målet att utveckla mer precisa och effektiva diagnosverktyg för cancer.

Citat

Vår teknologi PIOR® är ett säkert och reglerat system för bioinformatisk analys av sekvenseringsdata som också är användarvänligt. Detta ger fördelen att hanteringen av patientdata kan utföras på ett tryggt sätt samtidigt som teknologin har potential inom flertalet framtida applikationer inom diagnostik och precisionsmedicin. Samarbetet med Simsen är ett viktigt steg i utvidgningen av PIOR®-teknologin mot framtida kommersialisering och utlicensiering av PIOR®, vilket är mycket spännande för oss.
Samuel Svensson, vd, Neogap