Neogap tilldelas Eurostars-finansiering för att utveckla analys av T-cellsaktivitet

Det svenska bioteknikbolaget Neogap Therapeutics har erhållit 5 miljoner kronor från Eurostars i ett samarbetsprojekt med det franska bioteknikbolaget Okomera. Finansieringen är avsedd att stärka utvecklingen av en analysmetod för T-cellsaktivitet mot patientens tumör.

Neogap utvecklar pTTL (personalised Tumour Trained Lymphocytes), en individanpassad cellterapi som använder modifierade proteiner, så kallade neoantigener, för att aktivera immunsystemet specifikt mot cancerceller. Terapin är för närvarande under utvärdering i kliniska fas I/II-studier för behandling av kolorektalcancer.

Inom ramen för det Eurostars-finansierade projektet samarbetar Neogap med det franska bioteknikbolaget Okomera som har utvecklat en innovativ metod för analys av cellinteraktioner. Metoden möjliggör analys av hur T-celler dödar tumörceller i en så kallad killing assay med endast minimal åtgång av cellprodukten. Denna analys kommer ge fördjupad kunskap om interaktionen mellan T-celler och tumörceller och optimalt också kunna användas till att förutsäga effektiviteten hos Neogaps cellterapiprodukter. Målet är att utveckla ett system för att enkelt och tillförlitligt mäta Neogaps T-cellsprodukt pTTL:s förmåga att döda cancerceller.

"Vi är mycket tacksamma för stödet från Eurostars, vilket inte bara erkänner den vetenskapliga potentialen hos vårt företag utan också förstärker vår roll som innovatör inom analysmetoder för nästa generations cellterapier. Finansieringen möjliggör fördjupad forskning som är viktig för att kunna ta vår cellterapiprodukt till senare kliniska faser", säger Samuel Svensson, vd för Neogap Therapeutics.

"Genom vårt samarbete med Neogap får vi möjligheten att integrera Okomeras teknologi i utvecklingen av analysmetoder för deras innovativa cancerbehandlingar. Vi ser fram emot de framsteg som detta partnerskap kommer att leda till inom precisionsmedicin", säger Sidarth Radjou, vd för Okomera.

Neogap Therapeutics är ett svenskt bioteknikbolag i klinisk fas som utvecklar en individanpassad immunterapi för behandling av cancer med hjälp av patientens egna celler. Terapin baseras på bolagets två teknologier PIOR® och EpiTCer®. PIOR® är en avancerad mjukvara som använder DNA-sekvenseringsdata från patienten och maskininlärning för att välja ut tumörspecifika mutationer. Därefter används EpiTCer® för att föröka de T-celler som kan känna igen de utvalda tumörspecifika målstrukturerna. Neogap ligger vid Cancercentrum Karolinska i Stockholm. För mer information om Neogap och dess innovativa forskning, besök bolagets hemsida neogap.se och följ Neogap på LinkedIn.

Om Okomera
Okomera, en bioteknikstartup baserad i Paris, utvecklar avancerad organoidscreeningsteknologi för upptäckt och effektivitetstestning av läkemedel. Företagets plattform, som omfattar en kompakt bänkenhet, mikrofluidikchips och Hemera – en AI-driven analysprogramvara – är designad för automatisering för att förenkla organoidscreening och förbättra tillgängligheten för användare på alla kompetensnivåer. Okomera arbetar för att utveckla denna teknik till en mångsidig screeningplattform, initialt med fokus på CRISPR, T-cells potens och läkemedelseffektivitetstestning. För mer information, besök okomera.com och följ Okomera på LinkedIn.

Neogap Therapeutics har fått 5 miljoner kronor från Eurostars för att utveckla analys av T-cellsaktivitet i ett samarbetsprojekt med Okomera.

Vi är mycket tacksamma för stödet från Eurostars, vilket inte bara erkänner den vetenskapliga potentialen hos vårt företag utan också förstärker vår roll som innovatör inom analysmetoder för nästa generations cellterapier. Finansieringen möjliggör fördjupad forskning som är viktig för att kunna ta vår cellterapiprodukt till senare kliniska faser.
Samuel Svensson, VD Neogap Therapeutics