Nordlo förvärvar norska Netsense, får mer muskler inom offentlig upphandling och bättre geografisk täckning

Nordlo tar ytterligare kliv på den norska marknaden. Med förvärvet av Netsense får bolaget en tydlig position inom offentlig sektor och förnybar energi, dessutom bidrar de tillkommande konsulterna till Nordlos redan breda kompetensnätverk. Netsense har kontor i Skien söder om Oslo vilket innebär att Nordlo nu kommer närmare flera befintliga kunder i regionen.

– Netsense i Norge har alla delar som vi letar efter i ett förvärv. Förutom en matchande affärsmodell och hög kompetens har de ett dedikerat management, nöjda kunder och hög trivsel internt. Vi välkomnar Netsense som ett värdefullt team i Nordlo, säger Fredrik Almén, koncernchef Nordlo.

Geir Sandaker, affärsområdesansvarig Nordlo Norge och Fredrik Almén, koncernchef Nordlo.

Nordlo gör ännu ett förvärv med ambitionen att verksamheten ska bli lika stor i Norge som i Sverige, IT-företaget Netsense i Skien. Geir Sandaker är affärsområdesansvarig för Nordlo Norge:

– Både Nordlo och Netsense är starka aktörer inom verksamhetsnära IT, nu får Nordlo förstärkning på olika plan. Netsense är starka inom offentlig sektor och har lång erfarenhet av offentliga upphandlingar vilket kompletterar oss bra. Dessutom har de en stark position inom den kraftigt växande gröna energisektorn.

Netsense erbjudande utgörs främst av IT-infrastruktur och konsulttjänster med fokus på digitalisering, men de har även ett starkt erbjudande inom IT-säkerhetstjänster, vilket kommer gynna Nordlos ambition att vara en ledande nordisk IT- och digitaliseringspartner.

– Vi tror att kunderna kommer att uppskatta stabiliteten och möjligheterna som skapas av att vi blir uppköpta av Nordlo. Som it-konsulter finns vi för att hjälpa våra kunder att göra sina jobb mer effektivt. Nu kommer vi kunna göra det i ännu större utsträckning tack vare en större kompetenspool, mer genomarbetade produkter och ett bredare tjänsteutbud. Det ska bli både spännande och utmanande att vara med att få Nordlo i Norge att växa vidare, säger Bjørn Wold Pedersen, fd vd Netsense och vd för Nordlos verksamhet i Skien.

– Vi är mycket nöjda med förvärvet av Netsense och välkomnar hela deras team till Nordlo, passformen är jättebra och de kommer vara en otroligt värdefull resurs i Nordlos kompetensnätverk. En av Nordlos styrkor är att vi finns nationellt men samtidigt har regional närvaro och är lokalt förankrade, Netsense läge utanför Oslo gör oss mer tillgängliga för kunderna i omnejden, även befintliga kunder, säger Geir Sandaker, affärsområdesansvarig på Nordlo Norge.

Efter förvärvet av Netsense har Nordlo kontor på fem olika orter i Norge.

För mer information:
Geir Sandaker, affärsområdesansvarig Nordlo Norge, +47 90 67 11 11, geir.sandaker@nordlo.com

Nordlo erbjuder IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentlig verksamhet i Norden, på regional, nationell och internationell nivå. Med strategisk rådgivning, ett nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att driva digitaliseringen framåt. Nordlo har cirka 850 medarbetare på 46 orter i Sverige och Norge. Omsättningen uppgick år 2022 till 1,9 miljarder SEK. Läs mer på https://nordlo.com/

Netsense i Norge har alla delar som vi letar efter i ett förvärv. Förutom en matchande affärsmodell och hög kompetens har de ett dedikerat management, nöjda kunder och hög trivsel internt. Vi välkomnar Netsense som ett värdefullt team i Nordlo.
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo.