NRC Group minskade utsläppen med 13 %

Report this content

– Jag är stolt över den nordiska organisationen som ständigt strävar efter att hitta nya hållbara lösningar för våra kunder, säger Henning Olsen, Vd för NRC Group. Och det finns flera exempel som är värda att lyftas från NRC Groups nysläppta hållbarhetsrapport i arbetet för att bli en nollutsläppsindustri – som den interna hållbarhetscertifieringen för alla nordiska anställda.

Den ökande efterfrågan på att bygga och underhålla högkvalitativ infrastruktur i Norden, tillsammans med de möjligheter som ligger i urbanisering och klimatpositiv stadsutveckling, lovar spännande framtidsutsikter för NRC Group. I arbetet med att skapa infrastruktur som går utöver dagens och morgondagens krav så följer NRC Group sin strategi för hållbar tillväxt, främjar klimatvänliga lösningar och arbetar proaktivt för att bli en nollutsläppsindustri.

NRC Group har nu publicerat sin hållbarhetsrapport som ger intressenter information om resultat och styrning av väsentliga hållbarhetsämnen för 2021. Rapporten har utarbetats i enlighet med GRI-standarderna och granskats av en tredje part, där GRI Content Index finns tillgängligt i rapporten.

– Vi positionerar företaget för hållbar tillväxt, och för att bli framgångsrika hanterar vi aktivt områden där vi har materiell påverkan. Genom att sätta upp mål och vara transparenta med våra prestationer strävar vi efter att trovärdigt visa våra framsteg. Vi minskade utsläppen med cirka 13 % förra året och vårt mål är att fortsätta med minst 10 % minskning de kommande tio åren. Jag är stolt över den nordiska organisationen som ständigt strävar efter att hitta nya hållbara lösningar för våra kunder, säger Henning Olsen, Vd för NRC Group.

NRC Group arbetar med att bygga hållbar och beständig infrastruktur. Majoriteten av alla projekt är specifikt utformade för effektiv och koldioxidsnål mobilitet. För att nå klimatmålen utvärderar företaget kontinuerligt relevanta investeringar och utökar kompetensen i organisationen – den viktigaste delen av planen är att göra det möjligt för de anställda att frigöra sin potential. NRC Group lanserade en hållbarhetscertifiering för sina närmare 2000 anställda under 2021, där målet var att öka medvetenheten, bygga kunskap och inspirera kollegor att hitta hållbara lösningar i projekten. Över 60 % av alla anställda i Norge, Sverige och Finland är nu certifierade.

Henning Olsen, Koncernchef NRC Group

henning.olsen@nrcgroup.com, +47 91 74 15 92

Om NRC Group

NRC Group är den ledande järnvägsinfrastrukturen i Norden med mer än 2 000 yrkesverksamma i Norge, Finland och Sverige. Företaget skapar infrastruktur som går bortom dagens och morgondagens krav och erbjuder ett komplett utbud av tjänster under livscykeln för transportinfrastrukturen. Tjänsterna inkluderar markarbete, banarbete, säkerhets-, el-, telekom- och signalsystem samt miljötjänster som avveckling och återvinning.

NRC Group har haft en betydande tillväxt sedan starten 2011 och har en omsättning på cirka 6,5 miljarder NOK. NRC Group, med huvudkontor beläget i Lysaker, Oslo, är noterat på Oslo Börs under ticker ”NRC”. Företagets verkställande direktör är Henning Olsen.

Taggar:

Snabbfakta

NRC Group har nu publicerat sin hållbarhetsrapport som ger intressenter information om resultat och styrning av väsentliga hållbarhetsämnen under 2021.

Citat

Henning Olsen, Vd för NRC Group