The Norrmans designar restaurang mitt i skogen

Report this content

I sommar öppnar det alkoholfria vinhuset Oddbird en liten restaurang på en stor yta i samarbete med kockarna från Garba. Unikt designade småbord placeras avskilt från varandra mitt ute i skogen, vid fälten och vattnet i ett naturreservat. För utformningen av restaurang Nowhere står inredningsduon The Norrmans.

Restaurang Nowhere

20-21 augusti skapar Oddbird en tillfällig restaurang i naturreservatet Häringe-Hammersta söder om Stockholm där kockarna Linn Söderström och Marion Ringborg från Garba står för menyn. Nowhere består av sex bord som är utspridda på särskilt vackra lägen utan kontakt med andra gäster. Samtliga platser är utformade av den svensk-danska inredningsduon Anna och Lars Norrman för att ge en kontrast till naturen.

– Att söka upplevelser i skogen ligger helt rätt i tiden vilket gör det här arbetet extra roligt. När vi tidigare arbetat med inredningsprojekt i naturen har det främst handlat om fotograferingar. Nu är det på riktigt där gästerna får kliva över tröskeln till en helt egen värld. Vi börjar som alltid med att leta efter skatter, det vill säga saker som berör oss. Skapandet av Nowhere är en lång process som kan liknas vid att måla en tavla, säger inredaren Anna Norrman från The Norrmans.

Samtliga sex bord i naturreservatet designas helt individ
uellt och skiljer sig åt i färg, material och utformning. Det innebär att vissa bord smälter in i omgivningen medan andra sticker ut och skapar kontrast till naturen runt omkring.

– Vi har med tiden blivit experter på att fly, både mentalt och fysiskt men nu har vi tvingats att stanna upp, säger Mehmet Gürbüzer på Oddbird. Genom den begränsade rörligheten har vi återupptäckt naturens betydelse för välbefinnandet och återhämtning. Det kan handla om en hörna på bakgården till gömda ställen i skogen som vi tidigare inte uppfattat som en destination. Med restaurangen Nowhere vill vi göra dessa icke-ställen till någonstans, där det inte är platsen i sig vi vill nå utan snarare en sinnesstämning.

Nowhere serverar en fast meny av kockarna Linn Söderström och Marion Ringborg från restaurang Garba i Stockholm och alkoholbefriade viner från Oddbird.

Bokningen till Nowhere öppnar 22 juni på Oddbirds hemsida.

Kontaktpersoner:
Anna Norrman, Inredare från The Norrmans
Mail: anna@thenorrmans.com
Mobil: +45 604 628 58

Mehmet Gürbüzer, Försäljningschef, Oddbird
Mail: mehmet@oddbird.com

Ylva Nestmark, Brand Director, Oddbird
Mail: ylva@oddbird.com

Om Oddbird
Oddbird är ett svenskt vinhus som utvecklar, producerar och distribuerar alkoholbefriade kvalitetsviner. Vinhuset startades 2013 av Moa Gürbüzer, före detta socionom och familjeterapeut. Efter att ha jobbat med familjer som kämpat med alkoholrelaterade problem sadlade hon om och startade Oddbird för att skapa goda viner utan alkohol. Oddbird har som socialt företag målet att göra samhällsnytta. Grundaren Moa Gürbüzer är utsedd till Årets Alkoholnormbrytare av IOGT-NTO och Women Entrepreneur of the Year 2019. Oddbird har nyligen IQ-certifierats för sitt samarbete med Porsche.

www.oddbird.com

Taggar:

Snabbfakta

I augusti öppnar det alkoholfria vinhuset Oddbird en liten restaurang på en stor yta i samarbete med kockarna från Garba. Unikt designade småbord placeras avskilt från varandra mitt ute i skogen, vid fälten och vattnet i ett naturreservat. För utformningen av restaurang Nowhere står inredningsduon The Norrmans.

Citat

– Att söka upplevelser i skogen ligger helt rätt i tiden vilket gör det här arbetet extra roligt. När vi tidigare arbetat med inredningsprojekt i naturen har det främst handlat om fotograferingar. Nu är det på riktigt där gästerna får kliva över tröskeln till en helt egen värld. Vi börjar som alltid med att leta efter skatter, det vill säga saker som berör oss. Skapandet av Nowhere är en lång process som kan liknas vid att måla en tavla.
Anna Norrman, inredare från The Norrmans
– Vi har med tiden blivit experter på att fly, både mentalt och fysiskt men nu har vi tvingats att stanna upp. Genom den begränsade rörligheten har vi återupptäckt naturens betydelse för välbefinnandet och återhämtning. Det kan handla om en hörna på bakgården till gömda ställen i skogen som vi tidigare inte uppfattat som en destination. Med restaurangen Nowhere vill vi göra dessa icke-ställen till någonstans, där det inte är platsen i sig vi vill nå utan snarare en sinnesstämning.
Mehmet Gürbüzer, försäljningschef på Oddbird