OP öppnar en separat telefonlinje för dem som behöver särskilt stöd och deras närmaste

OP hjälper och ger råd till kunder som behöver särskilt stöd och till deras närmaste via en egen telefonlinje vardagar kl. 9–16 på numret 010 252 9627. Vi vill säkerställa att personer som behöver särskilt stöd kan sköta sina bankärenden på ett smidigt sätt också under rådande undantagsförhållanden.

Särskilt stöd behöver exempelvis personer över 70 år och personer med funktionsnedsättning eller under intressebevakning som inte använder nätbank eller betalkort. Till den nya telefonlinjen kan också anhöriga till dem som behöver särskilt stöd ringa.

Via numret ges råd i frågor som gäller dagliga betalningar. Betjäning ges på finska och linjen är öppen tills vidare.

Priset för samtal till numret 010 252 9627 från fasta abonnemang och finländska mobilabonnemang är 0,0835 euro/samtal + 0,167 euro/min. (inkl. moms). OP:s andra privatkunder betjänas som vanligt på numret 0100 0500.

Stöd och pensioner som utbetalas nästa veckan kan förorsaka rusning på kontoren

Vecka 14 utbetalas största delen av pensionerna samt FPA:s stöd. OP ber kunderna beakta att utbetalningsdagarna ofta är livliga på kontoren. Det är bäst att undvika skötseln av ärenden på kontoren och beakta att det till exempel går att ta ut kontanter förutom i automater också vid butikskassorna.

En del av kunderna måste sköta sina ärenden på kontoren även i dagsläget. På de kontor som erbjuder kassatjänster har antalet kunder i väntrummet begränsats till 10 personer. En del andelsbankskontor erbjuder särskilda betjäningstider för kunder som behöver särskilt stöd. Den egna andelsbanken ger närmare information om detta.

Ytterligare information om coronavirusets inverkan på skötseln av bank- och försäkringsärenden för OP:s kunder finns i nättjänsten op.fi.

Ytterligare information och intervjubegäran:
OP:s kommunikation, tfn 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Gruppen är den största finansgruppen i Finland. Gruppens grunduppgift är att främja sina ägarkunders och sin omvärlds bestående ekonomisk framgång, trygghet och välfärd. OP Gruppen består av 143 andelsbanker och gruppens centralinstitut OP Andelslag jämte dotterföretag och närstående företag. Gruppen har 12 000 anställda. Gruppen har 2 miljoner ägarkunder. www.op.fi