ORGANOTEX® vinnare av Scandinavian Outdoor Awards Hållbarhetspris

Scandinavian Outdoor Group delar varje år ut Scandinavian Outdoor Awards på den internationella branschmässan Outdoor i Tyskland. Vid årets mässa i Friedrichshafen vann OrganoClicks nya biologiskt nedbrytbara och fluorkarbonfria textilimpregnering för konsument – ORGANOTEX® Textile waterproofing i kategorin Hållbarhet.

Varje år nomineras totalt 30 produkter från skandinaviska varumärken till tävlingen. Totalt utses vinnare inom de två huvudkategorierna Bästa produkt och Mest hållbara produkt samt utmärkelser inom fem underkategorier. Vinnarna utses av en namnkunnig jury bestående av en grupp av internationella outdoor-journalister och experter som genomfört praktiska tester av produkterna i fält. ORGANOTEX® vann huvudkategorin Hållbarhet för sin biologiskt nedbrytbara och fluorkarbonfria textilimpregnering för konsument.

Juryns motivering löd: ”Vattenavvisning är en viktig egenskap för friluftskläder. OrganoTex Textile Waterproofing är en ekologisk hållbar, PFOC-fri och helt biologiskt nedbrytbar produkt som ger kläder hög vattenavvisning. Juryn gillade också att produkten fungerar utan att värme behöver adderas till det behandlade plagget om man låter plagget torka i två dagar. Produkten är producerad i Sverige.”

”Vi är väldigt stolta att vårt arbete med ekologiskt hållbara textilimpregneringar uppmärksammas via vinsten av Scandinavian Outdoor Award. Vår lansering av ORGANOTEX® Textile waterproofing för konsument har blivit mycket lyckad med Naturkompaniet som första återförsäljare. Vi för även diskussioner med flera outdoor-varumärken om partnerskap”, säger Mårten Hellberg, VD OrganoClick.

För mer information se Scandinavian Outdoor Awards

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank.

Motivering av juryn för Scandinavian Outdoor Awards