OrganoTex i samarbete med Bever, den ledande outdoor-kedjan i Nederländerna.

Det svenska miljöteknikbolaget OrganoClick har inlett ett nytt samarbete med den nederländska outdoor-kedjan Bever avseende OrganoTex®-textilimpregnering och skovårdsprodukter. Produkterna kommer att heta Buitenmens Care powered by OrganoTex.

Enligt Albert Scholte, VD för Bever, togs beslutet att utveckla Buitenmens Care i samarbete med OrganoTex efter en omfattande urvalsprocess.

"Hållbarhet värderas högt hos Bever och spelar en nyckelroll i alla beslut vi fattar. I vårt sökande efter en tillgänglig lösning för att motivera konsumenter att ta ännu bättre hand om sina kläder och produkter har vi testat flera underhållsprodukter. Våra undersökningar visade att OrganoTex produkter inte bara är miljövänliga och säkra för människor och djur, utan också kostnadseffektiva. Produkterna är dryga och räcker till flera behandlingar, och de funktionella egenskaperna hos kläder och produkter förblir intakta längre. Detta är inte bara goda nyheter för konsumenter, utan också för miljön."

Susanne Karlsson, försäljningschef för OrganoTex® på OrganoClick, säger att hon är stolt över att Bever har ingått ett samarbete med OrganoTex.

"Bevers vision är helt i linje med vår egen varumärkesvision att förlänga livslängden för friluftskläder och utrustning snarare än att köpa nya. Via Bevers breda distribution i Nederländerna når vi nya konsumenter vilket är i linje med vår pågående internationella expansion. Vi ser mycket fram emot samarbetet"

Produktsortimentet lanseras nu i samtliga 42 Bever-butiker.

Om Bever:

Bever är den ledande återförsäljaren av friluftsprodukter i Nederländerna. Bever grundades av Fred van Olphen 1977 med missionen att uppmuntra människor att vistas ute. Detta gäller fortfarande 2023. Vi tror att alla mår som bäst utomhus. Vi finner lugn, energi och viktigast av allt, oss själva ute i naturen. Att vara ute är bra för oss, och det är därför vi strävar efter att vara snälla mot naturen. Det är här vår roll i samhället ligger. Det börjar med rätt råd från våra 800 utomhusexperter, vilket säkerställer att våra kunder alltid gör rätt val. Företaget har över 40 års erfarenhet av att sälja högkvalitativa och funktionella utomhusprodukter för alla typer av äventyr, från camping och vandring till cykling och skidåkning. Bever har 42 butiker i Nederländerna och erbjuder även sina produkter online. För mer information: https://www.bever.nl

Om OrganoTex:

OrganoTex är en svensk innovation som bygger på en patenterad grön teknologi, inspirerad av lotusblommans vattenavvisande egenskaper. Inom varumärket finns textil- och skoimpregnering, tvättmedel för funktionsplagg samt industriell DWR. Alla produkter är PFAS-fria och lätt biologiskt nedbrytbara – för att inget ska finnas kvar i naturen. OrganoTex utvecklas och tillverkas av det svenska miljöteknikbolaget OrganoClick. För sina gröna innovationer har OrganoClick vunnit en rad priser. www.organotex.com, www.organoclick.com

Presskontakt: Susanne Karlsson, Sales Manager, susanne.karlsson@organoclick.com, +46(0)72 194 52 72

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.

Albert Scholte, VD Bever