• OssDsign AB/

OssDsign inkluderar första patienten i det prospektiva multicenterregistret PROPEL för ryggradsfusion i USA

Uppsala, 4 april, 2022. OssDsign AB (publ.) meddelar idag att den första patienten har inkluderats i PROPEL, bolagets prospektiva multicenterregister för ryggradsfusioner i USA. Målet med registret är att utvärdera användningen och effekten av OssDsign Catalyst i klinisk praxis.

Patientinkluderingen följer tätt inpå godkännandet den 18 mars av den första behandlingskliniken som kommer att ingå i PROPEL – ett patientregister för ryggradsfusion som kommer att utvärdera andelen lyckade ryggradsfusioner tolv månader efter behandling med det nanosyntetiska bengraftet OssDsign Catalyst. Vidare kommer den kliniska säkerhetsprofilen att utvärderas, liksom patientens livskvalitet och neurologiska funktioner. OssDsign räknar med att inkludera ytterligare kliniker till registret under de kommande månaderna.

"Vi är mycket nöjda över att processen med att få in behandlande kliniker och inkludera patienter i PROPEL har påbörjats enligt plan. Registret är en viktig del av vår långsiktiga strategi eftersom det med tiden kommer att generera omfattande och relevanta data om både prestanda och säkerhet för OssDsign Catalyst. Tack vare registret kommer vi även att ha en kontinuerlig dialog med kirurger, vilket är ovärderligt under den pågående lanseringen av OssDsign Catalyst i USA", kommenterar Morten Henneveld, vd för OssDsign.

Den första patienten som inkluderats i registret behandlades av Joseph O'Brien, MD, huvudansvarig för PROPEL-registret. Dr O'Brien är för närvarande läkare för Ortho Bethesda vid Virginia Hospital Center och var tidigare biträdande professor vid George Washington University. Han är också författare till ett flertal publikationer inom ryggradsområdet.

"Det är en ära att få bidra till initieringen av PROPEL-registret i USA. Jag är övertygad om att OssDsign Catalyst kommer att ge mina patienter en fusionslösning i världsklass, och jag ser fram emot den kommande insamlingen av data", kommenterar Joseph O'Brien.

OssDsign Catalyst är ett innovativt syntetiskt bengraft som används för att främja bentillväxten vid ryggradsfusioner. Den patenterade nanokristallina strukturen hos OssDsign Catalyst liknar kroppens egen benmineralstruktur och skapar en lämplig biologisk miljö som leder till snabb och tillförlitlig benbildning. Produkten fick FDA-godkännande 2020 och lanserades på den amerikanska marknaden i augusti 2021.

För mer information, vänligen kontakta:

Morten Henneveld, vd, OssDsign AB

Tel: +46 73 382 43 90, email: morten.henneveld@ossdsign.com

Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank AB. Kontaktuppgifter: Erik Penser Bank AB, Box 7405, 103 91 Stockholm, tel: +46 (0)8-463 80 00, email: certifiedadviser@penser.se.

OssDsign är en utvecklare och global leverantör av nästa generations benersättningsprodukter. Baserat på banbrytande materialvetenskap utvecklar och marknadsför företaget produkter som stöder kroppens egen läkningsförmåga och därmed förbättrar det kliniska resultatet inom ett brett spektrum av ortopediska områden med stora medicinska behov. Med en produktportfölj som består av patientspecifika implantat för kranieoperationer och en standardiserad syntetisk bengraft för ryggradskirurgi ger OssDsign patienterna det liv de förtjänar tillbaka. Företaget har en stark kommersiell närvaro i USA, Europa och utvalda asiatiska länder. OssDsigns aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm.