TG:s favoritmodell förnyas

Report this content

TG 5.9 har i flera år varit Finlands mest sålda hyttbåt. Nu lanserar TG båtar en ny modell, TG 6.1, baserad på favoritmodellen. Den nya TG 6.1 formspråk, tidlösa design och den limmade vindrutan gör båten modern och snygg. Nya TG 6.1 visas för första gången på båtutställningen Flytande i Helsingfors den 18-21 augusti.

TG 6.1 följer den moderna designen som TG-seriens övriga båtar har. Båtens höga sidor, praktiskt formade för och omfattande räcken gör det bekvämt och tryggt att röra sig på fördäcket för både barn och vuxna. De främre räcken är fästa med tre stödpunkter vilket gör dem extra starka, och tack vare det breda mellanrummet är det lätt att transportera olika varor. Den grova, aningen skrovliga durkytan är trygg att stiga på även i vått väder och är lätt att hålla ren.

Båtens alla kontrollenheter är placerade nära till hands för föraren och sikten genom de stora fönsterrutorna är nästan obegränsad. Båtens alla fönster är tillverkade av härdat glas vilket gör att de är mer stryktåliga. Dörrkarmarna och fönsterstolparna är utformade för att vara så smala som möjligt för att inte begränsa sikten. Båten är utrustad med två vindrutetorkare vars avbrytare är placerade nära till hands. Därtill ingår ett ventilations- och avfrostningssystem som standard, där frisk luft tas in från hyttens främre vägg upp mot förarens vindruta och avlägsnas från den bakre väggen. Detta ger föraren bästa möjliga sikt, även i vått väder.

Båten kan utrustas med LED-lampor (extra tllbehör) i fören, vilka är placerade inuti fördäcket, i skydd från stötar, och samtidgt är de inte i vägen då man stiger i och ut båten. Med hjälp av ljusen upptäcks reflekterande sjömärken på upp till 800 meters avstånd och andra föremål på cirka 400 meters avstånd. Belysningen är också till stor hjälp t.ex. vid ankomst till en mörk stugstrand.

Den mångsidiga båten har gott om utrymme på fördäck för bagage och sittplatser för fyra. Man rör sig smidigt från båtens för till akter antingen genom hytten eller längs sidodäcken. Sidodäcken underlättar även vid hamnmanövrar och till exempel vid fastsättning av fendertar. Man får bra grepp om de stadiga takräcken längs sidodäcket t.ex. för att ta sig i båten då den ligger med sidan mot kajen. Båten kan även utrustas med en stege i fören (extra tillbehör) som underlättar vid landstigning.

Från den stora framdörren går det lätt att lasta bagage i kabinen. Båten har en bakre skjutdörr som kan hållas öppen även under körning. Akterdörren är designad så att dörren inte fryser fast i kallare väderförhållanden. Den övre skenan är monterad under taket i skydd för väder och den nedre skenan är nedåtvänd så att den inte samlar is, skräp eller sand. Akterdörrens täthet säkerställs av en dubbel gummitätning som kilar in mellan dörren och karmen när dörren stängs. Detta minskar även buller och resonansvibrationer från motorn.

Det finns låsbara förvaringsutrymmen för t.ex. fendertar, trossar och ankare på fram- och akterdäck. Förvaringsutrymmena är utrustade med en gummitätning för att hålla bagaget så torrt som möjligt och förhindra att luckorna skramlar under färden. Från badstegen på babordssida är det enkelt att ta ett bad, eller stiga i land när båten ligger förtöjd med aktern mot kajen.

Hytten har sittplatser för sex personer. Föraren och kartläsaren sitter bekvämt i separata säten och bakom sätena finns tvåsitssoffor på var sida. Båten har som standardutrustning trimplan och en stor taklucka, som är lika bred som hyttens tak. Takluckan ger tillgång till snabb ventilation i båten och möjlighet att njuta av fint väder i lä för vinden. Föraren och kartläsaren har god sikt från den mycket breda takluckan när de står.

Hytten har gott om förvaringsutrymme. På babordssidan kan bagage placeras i en låsbar förvaringslåda så att det inte är i vägen när du kör. På styrbordssidan finns två öppna förvaringsfack för saker som kan behövas under resan. I förarkonsolen och i det övre facket finns förvaringsutrymmen för småsaker. Det finns även förvaringsutrymmen för småsaker vid kartläsarens pulpet och i facket ovanför pulpeten. Med hjälp av bäddserien, som finns att få som
tilläggsutrustning, bildas en dubbelsäng som är cirka en meter bred i hyttens akterdel.

Båtens lättgående skrov gör det möjligt att använda en mer ekonomisk utombordsmotor. Exempelvis är topphastigheten med en 60 hk utombordare, med två personer, cirka 28 knop och med en 80 hk motor cirka 32 knop. Med båda motoralternativen är den mest ekonomiska marschfarten runt 20 knop.

För mer information: Jan Gustafson, fabrikschef, Freja Marine, jan.gustafson@frejamarine.fi, +358 40 506 8378

Otto Brandt-koncern grundades 1905 och är ett finskt familjeföretag, som agerar redan i femte generationen. Koncernens omsättning är cirka 100 miljoner euro och koncernen sysselsätter cirka 150 personer före detta förvärv. Otto Brandt-koncernen verkar heltäckande inom försäljning och service av högkvalitativa motorcyklar, terränghjulingar, båtar, fritidsfordon och tjänster av andra kapitalvarors försäljning och service.

Taggar: