• Ovako AB/

Ovako i förhandling om att gå samman med franska industrialister och investerare i ett bud på tillgångarna i Ascometal.

Ovako förhandlar om att gå samman med den grupp av franska industrialister och investerare som den 5 maj meddelade att de planerar att lägga ett bud på det franska stålföretaget Ascometal, som för närvarande befinner sig i rekonstruktion. Förhandlingen handlar om en mindre minoritetsandel för Ovako.

Gruppen leds av Frank Supplisson, som var stabschef till Frankrikes förre industriminister Christine Lagarde. Med i konsortiet är även Ascometals grundare och Airbus tidigare vd, Noël Forgeard samt Arcelors förre vd Guy Dolle.

Domstol i Nanterre förväntas ta beslut om vinnande bud i slutet av maj.

- Vi är övertygade om att ett självständigt Ascometal, med rätt finansiering och industriell uppbackning, är det bästa sättet för bolaget att bli ett lönsamt företaget med god tillväxt, säger Tom Erixon, vd och koncernchef Ovako och Frank Supplisson i ett gemensamt uttalande.

Viktoria Karsberg, Head of Group Communications, 46 8 622 13 40.

Ovako är en ledande europeisk producent av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i mer än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2013 uppgick till 850 miljoner euro och antalet anställda var i slutet av året 2995. För mer information besök oss på www.ovako.com

Taggar:

Citat