Kommuniké från årsstämma i OXE Marine AB (Publ) den 2 Maj 2023

Årsstämman beslutade bland annat följande:

• Resultaträkningen och balansräkningen för 2022 fastställdes. Stämman beslutade att ingen utdelning ska lämnas för räkenskapsåret 2022. Stämman beviljade styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.
  • Beslutades att styrelsen skulle bestå av 4 ledamöter med omval av styrelseledamöterna Jonas Wikström, Martin Polo, Jon Lind och Christian von Koenigsegg. Det noterades att Magnus Folin och Mikael Mellberg hade avböjt omval.
  • Jonas Wikström valdes till styrelsens ordförande.
  • Styrelsearvoden ska utgå med 850,000 kronor, varav 340,000 kronor till styrelsens ordförande. Det noterades att Christian Von Koenigsegg och Martin Polo har anmält att de kommer att avstå sina styrelsearvoden vilket innebär att arvodet för det ordinarie styrelsearbetet kommer att uppgå till SEK 510,000
  • Omval av BDO Mälardalen AB som revisor fram till utgången av årsstämman 2024.
  • Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Styrelsen kan enligt bemyndigandet besluta om nyemissioner med och utan företrädesrätt för befintliga aktieägare. Det totala antalet aktier som kan tillkomma med stöd av emissionsbemyndigandet får motsvara sammanlagt högst 20 procent av antalet utestående aktier i OXE vid tidpunkten för emissionsbeslutet.

Samtliga beslut fattades i enlighet med de beslutsförslag som presenterats inför stämman. De fullständiga förslagen finns publicerade på bolagets hemsida www.oxemarine.com.

FNCA Sweden AB är Certified Adviser för OXE Marine AB (publ). Kontaktuppgifter till FNCA Sweden AB: tel. +46 8 528 00 399, e-post info@fnca.se.

Anders Berg, VD, anders.berg@oxemarine.com, +46 70 358 91 55
Jonas Wikström, ordförande, jonas.wikstrom@oxemarine.com, +46 70 753 65 66

OXE Marine AB (publ) (NASDAQ STO: OXE) har under flera år utvecklat OXE Diesel, världens första dieselutombordare i de högre effektnivåerna. OXE Marines unika patenterade lösningar för kraftöverföring från motor till propeller har lett till stor efterfrågan på bolagets motorer i hela världen.