Kommuniké från extra bolagsstämma i Cimco Marine AB (publ)

På extra bolagsstämma i Cimco Marine AB (publ) (”Bolaget”) den 30 juli 2019 beslutades följande.

Bolagsstämman bemyndigande styrelsen att, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om att emittera det lägsta antal teckningsoptioner som krävs för att Bolaget ska uppfylla villkoren för att kunna utnyttja trancherna A och B enligt det kreditfacilitetsavtal som Bolaget träffade med Europeiska investeringsbanken (”EIB”) den 5 juli 2019.

Bolagets utnyttjanden av tranche A respektive tranche B av kreditfaciliteten är bl.a. villkorade av att Bolaget emitterar teckningsoptioner till EIB som ger rätt att teckna aktier i Bolaget motsvarande 7,5 procent av Bolagets fullt utspädda aktiekapital (dvs. totalt upp till 15 procent beräknat med hänsyn till samtliga vid var tid utestående teckningsoptioner och eventuella konvertibler i Bolaget). Om både tranche A och tranche B utnyttjas kommer Bolaget således ha emitterat teckningsoptioner till EIB som ger EIB en ägarandel om totalt 15 procent efter full utspädning.

Beslutet fattades i enlighet med beslutsförslaget som presenterats inför stämman. Det fullständiga förslaget finns publicerat på Bolagets hemsida www.oxe-diesel.com.

FNCA Sweden AB är Certified Adviser för Cimco Marine AB (publ). Kontaktuppgifter till FNCA Sweden AB: tel. +46 8 528 00 399, e-mail info@fnca.se.

Myron Mahendra, VD, myron.mahendra@oxe-diesel.com, +46 76 347 59 82

Cimco Marine AB (publ) har under flera år utvecklat OXE Diesel, världens första dieselutombordare i de högre effektnivåerna. Cimcos unika patenterade lösningar för kraftöverföring från motor till propeller har lett till stor efterfrågan på bolagets motorer i hela världen.