OXE Marine AB (publ) publicerar årsredovisning för 2021

FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE

Information om verksamheten

OXE Marine AB (publ) har, efter flera års utveckling, konstruerat OXE Diesel, världens första dieselutombordsmotor inom högkraftsegmentet. OXE Diesel har ett unikt remdrivet framdrivningssystem som gör det möjligt att montera en hydraulisk växellåda med flera friktioner. Detta innebär att motorn klarar betydligt högre belastningar än en traditionell utombordsmotor. OXEs OXE-diesel har en horisontellt monterad motor i motsats till en traditionell utombordsmotor med en vertikalt monterad motor.

Alla produkter utvecklade av OXE Marine AB bygger på kärnvärdet Engineering the Future. OXE Diesel-produktserien är inget undantag. Genom att använda moderna Diesel powerheads från bilindustrin, design med kraftig växellåda och patenterat remtransmissionssystem ger robusta utombordare med inombordsfunktioner och hög momentkapacitet.

OXE Marine AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market, ISIN SE0009888613. Den globala marknaden för utombordare har länge dominerats av bensinmotorer, men med en dieselmotor får man en starkare och framför allt en mer bränslesnål motor.

Väsentliga händelser under räkenskapsåret

OXE Marine AB (”Bolaget”) meddelade följande viktiga händelser under året:

• Bolaget flyttade monteringen av OXE125-200 till ONM i Albany (GA, USA).
  • Bolagets styrelse beslutade att utse Magnus Grönborg till VD och att omorganisera sin ledningsgrupp genom att utse dåvarande VD Myron Mahendra till EVP Business Development, Sales and Marketing. Därutöver kom styrelseordföranden Anders Berg att öka sitt operativa fokus i bolaget genom att ha en stödjande operativ roll i ledningsgruppen.
  • Bolagets första enheter av OXE300 monterades och skickades från PanLinks anläggning i Tczew, Polen.
  • Bolaget offentliggjorde utfallet av incitamentsprogram 2021/2025 och ytterligare överlåtelse av teckningsoptioner av serie 2019:2.
  • Bolaget genomförde en riktad nyemission om 22,8 MSEK.
  • Bolaget ingick ett avtal om att förvärva 100% av Diesel Outboards och Outdoor Network Manufacturings amerikanska distributions- och tillverkningsverksamhet. Köpeskillingen på 10,8 miljoner USD ska finansieras genom en apportemission till den säljande enheten Powersports Plus LLC (ett företag inom Outdoor Network Group), vilket gör dem till den största aktieägaren i OXE. Transaktionen slutfördes den 16 februari 2022.
  • I december offentliggjordes det att Magnus Grönborg beslutade att avgå som VD i samband med transaktionen. Magnus tjänstgjorde som VD fram till den 16 februari 2022 och kommer framöver att fokusera på strategiska projekt. Anders Berg tillträdde rollen som VD  16 februari 2022 och fortsätter det enastående arbete som Magnus utfört.

Framtida Utsikter

OXE Marines framtida tillväxt är beroende av att bolaget utvecklar och producerar hållbara produkter. Bolaget fortsätter att utforska ny teknik, inklusive elektriska och hybridlösningar, med målet att ligga i framkanten av utombordares marinteknologi. Bolaget fortsätter att utveckla en organisation som arbetar på ett strukturerat och effektivt sätt med kvalitet och innovation. Mer därtill, med förvärvet av Diesel Outboards, kommer OXE Marine att avsevärt stärka sin position på den amerikanska marknaden, vilket möjliggör för bolaget att komma närmare marknaden, med tillgång till slutanvändare, återförsäljare, statliga och OEM-nätverk. Detta, i kombination med nya pågående utvecklingsprojekt, stödjer ledningens bedömning att efterfrågan kommer att fortsätta vara stark från marknaden.

Certifierad Rådgivare
FNCA Sweden AB är certifierad rådgivare för OXE Marine AB (publ). Kontaktuppgifter till FNCA Sweden AB: tel. +46 8 528 00 399, e-post info@fnca.se.

Anders Berg, Verkställande direktör, anders.berg@oxemarine.com, +46 70 358 91 55
Jonas Wikström,
Styrelsens ordförande, jonas.wikstrom@oxemarine.com, +46 70 753 65 66

OXE Marine AB (publ) (NASDAQ STO: OXE) har under flera år utvecklat OXE Diesel, världens första dieselutombordare i de högre effektnivåerna. OXE Marines unika patenterade lösningar för kraftöverföring från motor till propeller har lett till stor efterfrågan på bolagets motorer i hela världen.