• OXE Marine AB/

OXE MARINE INFÖR BIODIESEL VID TESTKÖRNINGAR SOM GER ÖVER 94 PROCENT LÄGRE UTSLÄPP AV KOLDIOXID JÄMFÖRT MED BENSIN

OXE Marine AB (publ) har beslutat att börja använda biodieselbränslet HVO100 vid testkörningar av bolagets utombordare. När bolaget nyligen vid jämförande tester körde sina motorer på biodiesel minskade nettoutsläppen av koldioxid med upp till 94 procent jämfört med bensinmotorer i motsvarande effektklass.

Som ett led i utvecklingen av sina produkter genomför OXE Marine löpande omfattande provkörningar av bolagets dieseldrivna utombordare OXE200 och OXE300. OXE Marines utombordare har tack vare dieseldriften en betydligt lägre förbrukning än bensindrivna utombordare i motsvarande effektklass.

När OXE Marine nyligen genomförde tester av två dubbelmonterade OXE300 i en populär dagbåt visade det sig att bensinalternativet i samma effektklass gav 50 procent högre bränsleförbrukning. När de båda motorerna från OXE Marine kördes på biodiesel av typen HVO100 noterades dessutom en minskning av koldioxidutsläppen med upp till 94 procent jämfört med bensinalternativet.

”De här siffrorna är otroligt goda nyheter från ett hållbarhetsperspektiv och givet den kraftigt minskade miljöbelastningen är det självklart för oss att öka vårt eget användande av HVO100. Att byta från fossilt diesel till HVO100 i våra testbåtar var ett uppenbart nästa steg”, säger Anders Berg vd för OXE Marine AB.

OXE Marine kommer att presentera OXE300 vid METS Boat Show, Europas största marinmässa för kommersiell sjöfart, som äger rum i Amsterdam i Nederländerna mellan 15 och 17 november.

Anders Berg, VD, OXE Marine AB, anders.berg@oxemarine.com, +46 70 358 91 55

OXE Marine AB (publ) (NASDAQ STO: OXE, OTCQX: CMMCF) har efter flera års utveckling konstruerat Oxe Diesel, världens första dieseldrivna utombordare i de högre effektklasserna. Bolagets unika och patenterade lösningar för kraftöverföring mellan motor och drev har lett till stor efterfrågan på bolagets motorer över hela världen.

FNCA Sweden AB är Certified Adviser. Tel. +46 8 528 00 399, e-mail: info@fnca.se.