UNI-SAFE A/S NY ÅTERFÖRSÄLJARE FÖR OXE MARINE PÅ DEN DANSKA MARKNADEN

OXE Marine AB (publ) har tecknat ett återförsäljaravtal med Uni-Safe, ett av Danmarks ledande företag inom RIB-båtar och sjösäkerhetsprodukter för yrkesmässigt bruk. Uni-Safe fokuserar på kunder inom försvaret och olika räddningstjänster såsom polis och brandväsende och är bland annat återförsäljare av RIB-båtar från Zodiac Milpro.

OXE Marines dieselutombordare är framtagna för att kunna erbjuda utombordsmotorer med dieselteknologins låga förbrukning och höga effekt i kombination med ett bränsle som är mindre lättantändligt och därmed säkrare än bensin. Just säkerhetsaspekten är viktig för kunder för inom försvaret och brandväsendet och bland annat Nato har på senare år beslutat införa ett nytt bränsledirektiv med krav på ökad användning av diesel även för utombordare.

”Avtalet med Uni-Safe är ett viktigt led i att öka vår exponering mot kunder i det här segmentet utanför Sverige. Uni-Safe är ett väletablerat danskt företag som bland annat är återförsäljare av Zodiacs världsberömda RIB-båtar och vi ser fram emot att jobba ihop med att introducera våra motorer på den danska marknaden”, säger Jeremy Davis som är global försäljningsdirektör på OXE Marine.

”OXE Marines robusta dieselutombordare matchar våra RIB-lösningar perfekt och vi ser mycket fram emot att introducera OXE Diesel för danska, marina yrkesmän,” säger Morten L. Overgaard, VD på Uni-Safe A/S.

Yrkesmässigt bruk innebär förutom krav på ökad säkerhet också krav på lägre förbrukning då båtarna körs många timmar och långa sträckor. OXE Marines dieselutombordare har betydligt lägre förbrukning än motsvarande bensindrivna och kan dessutom köras på biodiesel som HVO100.  När OXE Marine nyligen genomförde tester av två dubbelmonterade OXE300 i en populär dagbåt visade det sig att bensinalternativet i samma effektklass gav 50 procent högre bränsleförbrukning. När de båda motorerna från OXE Marine kördes på biodiesel av typen HVO100 noterades dessutom en minskning av koldioxidutsläppen med upp till 94 procent jämfört med bensinalternativet.

Anders Berg, VD, OXE Marine AB, anders.berg@xemarine.com, +46 70 358 91 55

OXE Marine AB (publ) (NASDAQ STO: OXE, OTCQX: CMMCF) har efter flera års utveckling konstruerat OXE Diesel, världens första dieseldrivna utombordare i de högre effektklasserna. Bolagets unika och patenterade lösningar för kraftöverföring mellan motor och drev har lett till stor efterfrågan på bolagets motorer över hela världen. FNCA Sweden AB är Certified Adviser. Tel. +46 8 528 00 399, e-mail: info@fnca.se.