AMF investerar i Gröna Lund och Parks and Resorts fortsatta tillväxtresa

Report this content

Den kommande utbyggnaden av Gröna Lund som inleds 2024 kommer att skapa ett utökat tivoliområde med spännande nya attraktioner och förbättrade offentliga miljöer. Genom detta projekt kommer besökare erbjudas en ännu mer storartad tivoliupplevelse. Som en del av finansieringen av denna utveckling och för att möjliggöra fortsatt tillväxt i samtliga av koncernens parker välkomnar vi nu AMF som delägare i Parks and Resorts. AMF kommer att vara investerade genom både stamaktier och preferensaktier, vilket ger dem en ägarandel på cirka 19 procent.

– Johan Tidstrand, Helena Tidstrand och jag är långsiktiga ägare med ett stort personligt engagemang. Visionen är att skapa världens bästa parker som vi kan lämna över till kommande generationer.Vår strävan är att erbjuda den bästa tänkbara parkupplevelsen och vi har en uttalad ambition att kontinuerligt bidra till den ständigt växande besöksnäringen för att skapa jobb och tillväxt för hela landet. Därför är vi glada över att AMF delar den ambitionen med oss, och vi ser fram emot vår gemensamma resa att fortsätta utveckla hela koncernen. Vi är övertygade om att AMF:s engagemang och resurser kommer att bidra till att förverkliga vår vision, säger Mattias Banker, styrelseordförande och en av ägarna till Parks and Resorts.

– Vi har följt Parks and Resorts och bidragit med finansiering sedan vår investering i preferensaktier i samband med utmaningarna kopplade till pandemin 2020. Vi har imponerats av bolagets ambition och tydliga potential att fortsätta växa och utvecklas. Parks and Resorts har en viktig position inom den svenska besöksnäringen och vi ser fram emot möjligheten att vara med på deras fortsatta tillväxtresa, säger Anders Oscarsson, Aktiechef och Ägaransvarig AMF.

Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål såsom Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Bolaget omsätter runt 1.6 miljarder kronor per år och anläggningarna välkomnar nästan tre miljoner gäster årligen.

AMF:s investering görs genom en nyemission av stamaktier, som motsvarar en ägarandel om ca 19 procent. Återstående preferensaktier som AMF investerade i 2020 finns kvar.

SEB Corporate Finance och Cederquist Advokatbyrå har agerat rådgivare till Parks and Resorts i samband med investeringen.

För mer information kontakta:
Annika Troselius
Informationschef
+46 (0)708-580050
annika.troselius@parksandresorts.com

För pressbilder besök vår bildbank https://mediabank.parksandresorts.com/

Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Utöver att leverera skratt och upplevelser till ca 3 miljoner besökare årligen, driver Parks and Resorts en rad olika forsknings- och bevarandeprojekt för utrotningshotade arters fortlevnad. Sedan 2012 har koncernen en egen serviceakademi där alla säsongsanställda utbildas i service och gästmöte. Parks and Resorts omsätter drygt 1,6 mdr SEK per år.

Snabbfakta

Citat

Johan Tidstrand, Helena Tidstrand och jag är långsiktiga ägare med ett stort personligt engagemang. Visionen är att skapa världens bästa parker som vi kan lämna över till kommande generationer.Vår strävan är att erbjuda den bästa tänkbara parkupplevelsen och vi har en uttalad ambition att kontinuerligt bidra till den ständigt växande besöksnäringen för att skapa jobb och tillväxt för hela landet. Därför är vi glada över att AMF delar den ambitionen med oss, och vi ser fram emot vår gemensamma resa att fortsätta utveckla hela koncernen. Vi är övertygade om att AMF:s engagemang och resurser kommer att bidra till att förverkliga vår vision.
Mattias Banker, styrelseordförande och en av ägarna till Parks and Resorts
Vi har följt Parks and Resorts och bidragit med finansiering sedan vår investering i preferensaktier i samband med utmaningarna kopplade till pandemin 2020. Vi har imponerats av bolagets ambition och tydliga potential att fortsätta växa och utvecklas. Parks and Resorts har en viktig position inom den svenska besöksnäringen och vi ser fram emot möjligheten att vara med på deras fortsatta tillväxtresa.
Anders Oscarsson, Aktiechef och Ägaransvarig AMF