Parks and Resorts införde digitala kvitton - minskade papperskvitton med upp till 80 %

Report this content

Nöjesparkskoncernen Parks and Resorts lanserade den digitala papperskorgen KwickBin för sina gäster i samtliga parker i samband med sommarsäsongens start. Gäster som inte vill ha sina kvitton kan nu välja att slänga dem i en digital papperskorg istället för att printa och slänga dem. Bara under säsongsstarten på Gröna Lund lyckades man minska pappersförbrukningen för kvitton med hela 80 %.

Parks and Resorts har länge tagit emot betalningar elektroniskt via kontokort eller mobiltelefon, men kvittohanteringen har halkat efter. Istället för att skriva ut och slänga kvitton för de kunder som inte vill ha ett, väljer personalen i kassan nu att slänga ett digitalt kvitto i en digital papperskorg, vilket innebär att det aldrig behöver skrivas ut.

Med KwickBin reducerar vi utskriften av papper drastiskt, med ett minskat avtryck på miljön som följd. Det är ett enkelt och naturligt steg i vår hållbarhetsresa. Bara under öppningshelgen på Gröna Lund valde mer än 80 % av alla besökare att slänga sitt kvitto digitalt och över hela koncernen har papperskvittona minskat med 65 %. Med över 3 miljoner besökare varje säsong i våra parker förstår man snabbt att initiativet ger stor effekt för både miljön och oss, säger Carin Broryd, hållbarhetschef på Parks and Resorts.

I dagsläget kan cirka 2, 5 miljoner svenskar få sina kvitton digitalt med appen Kwick. Om ett företag besöker en av Parks and Resorts parker kan företaget även få kvittot direkt till sitt bokföringssystem, förutsatt att företaget är anslutet till Kwick Expense.

Naturligt steg för moderna och medvetna handlare
– Styrelserna inom all handel ställer krav på sin ledning att i högre grad digitalisera verksamheten och det här är ett bra exempel på en effektivisering som då möjliggörs. Alla blir vinnare, miljön, Parks and Resorts och dess gäster, säger Jonas Olsson, Partner Manager på Kwick.

Kwick: Jonas Olsson, Partner Manager, +46 735 31 99 85 eller jonas@kwick.io
Parks and Resorts: Annika Troselius, informationschef, +46 708 58 00 50 eller annika.troselius@parksandresorts.com

Om Kwick
Kwick har digitaliserat kvitton sedan 2011. Med digitala kvitton ges konsumenter ökad möjlighet till att åberopa sina konsumentskyddsrättigheter. Företag, stora som små, får en effektivare och billigare hantering av sin redovisning. För handlare bidrar digitala kvitton till ökade servicenivåer för deras kunder samtidigt som det gynnar miljön.
Kwick är den infrastruktur som kopplar ihop parterna och hanterar i dag mer än 200 miljoner kvitton per år åt sina samarbetspartners, en siffra som växer snabbt.

För mer information kontakta:
Annika Troselius
Informationschef
+46 (0)708-580050
annika.troselius@parksandresorts.com

För pressbilder besök vår bildbank bilder.parksandresorts.com.

Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Utöver att leverera skratt och upplevelser till ca 3 miljoner besökare årligen, driver Parks and Resorts en rad olika forsknings- och bevarandeprojekt för utrotningshotade arters fortlevnad. Sedan 2012 har koncernen en egen serviceakademi där alla säsongsanställda utbildas i service och gästmöte. 2018 omsatte Parks and Resorts drygt 1,3 mdr SEK.

Taggar:

Citat

Med KwickBin reducerar vi utskriften av papper drastiskt, med ett minskat avtryck på miljön som följd. Det är ett enkelt och naturligt steg i vår hållbarhetsresa. Bara under öppningshelgen på Gröna Lund valde mer än 80 % av alla besökare att slänga sitt kvitto digitalt och över hela koncernen har papperskvittona minskat med 65 %. Med över 3 miljoner besökare varje säsong i våra parker förstår man snabbt att initiativet ger stor effekt för både miljön och oss.
Carin Broryd, hållbarhetschef på Parks and Resorts.
Styrelserna inom all handel ställer krav på sin ledning att i högre grad digitalisera verksamheten och det här är ett bra exempel på en effektivisering som då möjliggörs. Alla blir vinnare, miljön, Parks and Resorts och dess gäster.
Jonas Olsson, Partner Manager på Kwick.