PARKS AND RESORTS REKRYTERAR 2 250 SÄSONGSANSTÄLLDA

Report this content

Idag går startskottet för upplevelsekoncernen Parks and Resorts rekrytering. Inför kommande säsong ska koncernen rekrytera och serviceutbilda drygt 2 250 medarbetare. Parks and Resorts som driver Kolmården, Gröna Lund, Skara Sommarland, Furuvik och Aquaria Vattenmuseum är en av landets största ungdomsarbetsgivare och söker allt från djurskötare, lek- och badvärdar till clowner och berg- och dalbaneförare. Liksom föregående år sökes engagemang och mångfald.

Gröna Lund ska tillsätta ca 1 100 tjänster till kommande säsong, Skara Sommarland 460, Kolmården 450, Furuvik 220 och Aquaria Vattenmuseum 30. Under våren ska Parks and Resorts totalt tillsätta drygt 2 250 tjänster. 18 000 – 20 000 ansökningar förväntas inkomma till koncernens centrala rekrytering under ansökningsperioden. Rekryteringen och administrationen av säsongsanställda är så omfattande att den i ett första steg kräver rekrytering av rekryterare. Ungefär 8 000 av alla sökande går vidare till en första telefonintervju.

Parks and Resorts har utvecklat en specifik rekryteringsprocess som bygger mer på det personliga mötet än tidigare erfarenheter. Har man rätt engagemang så får man sedan den utbildning som krävs för jobbet, säger Kaj Holmgren, rekryteringschef på Parks and Resorts.

Parks and Resorts lägger stor vikt vid utbildning av alla medarbetare och driver därför en egen akademi som skolar medarbetare i gästservice och värdskap. Serviceutbildningen blir för många ett första möte med arbetslivet och fyller därför en viktig funktion. Parks and Resorts Academy borgar även för att servicegraden ska hålla lika hög nivå på samtliga anläggningar.

En riktigt bra upplevelse kräver en helhetssyn på gästens besök. Det räcker inte med hisnande berg- och dalbanor eller vackra parkmiljöer. Om inte medarbetarna lever upp till gästens förväntningar kan parkbesöket ändå bli en besvikelse. Våra medarbetare spelar därför en oerhört betydelsefull roll, säger Jan Roy, koncernchef på Parks and Resorts.

En annan viktig målsättning i rekryteringsprocessen är att personalstyrkan ska spegla gästernas mångfald. Koncernen har en övertygelse om att kvaliteten i gästmötet ökar om koncernens personalstyrka representerar samhället i stort och arbetar därför med flera olika mångfaldsprojekt. Gröna Lund har bland annat som målsättning att tio procent av alla nyanställda säsongsanställda ska vara äldre än 50 år.

De aktuella tjänsterna publiceras på www.parksandresorts.com där man även har möjlighet att skicka in sin ansökan.

För mer information kontakta Tina Landelius, Informationsansvarig på Parks and Resorts på tfn 0765-40 44 31 eller mail tina.landelius@parksandresorts.com.

Om Parks and Resorts Scandinavia AB Parks and Resorts är en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin. I koncernen finns några av Sveriges mest populära parker; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik, Skara Sommarland och Aquaria Vattenmuseum.

Taggar: