Finns det fortfarande kaffe 2080? Det största hotet mot tillgången till kaffe är klimatförändringen

Tillgången till högklassiga kaffeskördar framöver äventyras framför allt av klimatförändringen: till exempel extrema väderleksförhållanden har en stor effekt på den känsliga kaffeplantan. Paulig betonar samarbetet mellan olika parter för att stoppa uppvärmningen och anpassa sig till den. Det behövs åtgärder av såväl stater och företag som odlare och konsumenter.

– Det är mycket möjligt att kaffe är en sällsynt lyxprodukt år 2080. Det största hotet mot tillgången till kaffe är klimatförändringen, men som tur kan mycket ännu göras för att rädda situationen. Alla måste dock delta i arbetet för klimatet – såväl stater och företag som odlare och konsumenter, säger Elisa Markula, vd för Pauligs Kaffedivision.

Solgass, torka och andra extrema väderleksförhållanden hotar kaffeskördar av hög kvalitet

Arabica-kaffe, som finländarna älskar, är svårast att odla. Känsliga arabica tål inte hetta och trivs bäst i berg på 1 500–2 000 meters höjd där nederbörden är lagom och temperaturen idealisk kring 15–25 grader. Arabica kräver regn före blomning och tål inte frost eller hård vind. Stigande temperaturer leder också till allt fler skadedjur och växtsjukdomar.

– Vi besöker regelbundet kaffeodlingar och har med egna ögon konstaterat hur allvarlig klimatförändringen är. På odlingsområden har man också andra problem relaterade till klimatförändringen, såsom erosion, jordskred och sänkt grundvattennivå. När temperaturen stiger permanent flyttas odlingsmarkerna allt högre upp, vilket innebär att odlingsarealen minskar. I många regioner, såsom El Salvador, Nicaragua och Honduras, kan man inte längre odla kaffe på högre höjder.

Kaffeodling ger kanske inte längre inkomster

Klimatförändringen inverkar inte bara på kaffekonsumtionen utan också på över 25 miljoner kaffeodlares utkomst.

– Om den genomsnittliga temperaturen på jorden stiger med 2–2,5 grader minskar arealen där arabica-kaffe kan odlas med 50 procent fram till 2050. Tillgången till arabica-kaffe och kaffeodling som inkomstkälla kan med andra ord äventyras fram till 2080, säger Markula och hänvisar till en rapport  av The Climate Institute in Australia från oktober.

En högre temperatur får kaffebönorna att mogna snabbare, vilket försämrar kvaliteten. På grund av det minskande utbudet kan arabica-kaffe bli en lyxprodukt som endast få har råd med.

Det behövs konkreta åtgärder för att stoppa klimatuppvärmningen

Enligt Paulig är det dags att skrida från ord till handling för att minska koldioxidutsläppen. Klimatavtalet i Paris som undertecknats av Finland och nästan 200 andra länder är ett steg i rätt riktning. Företagen inom kaffebranschen samarbetar, och via projektet Coffee and Climate gör man det möjligt för odlare att anpassa sig till klimatförändringen. Det unika arbetet baserar sig på forskning och på att öppet dela god odlingspraxis över gränser.

– Coffee and Climate har möjliggjort mycket i länder där kaffe odlas. Projektet har sammanfört odlare och tagit fram olika lösningar på sina experimentgårdar samt spridit praktisk kunskap med hjälp av konceptet train the trainer. Projektet har nyligen inlett en ny omfattande fas via vilken man kommer att nå 70 000 odlare fram till 2019. Erfarenheterna införs i en öppen databas som kan utnyttjas av alla aktörer i kaffebranschen. Dessa metoder medför positiva miljökonsekvenser för ursprungsländerna, lär odlarna att spara på vatten, förebygga erosion och minska användningen av bekämpningsmedel. Dessutom leder anpassningsåtgärderna till att odlaren får bättre skörd och inkomster, säger Markula.

Paulig har förbundit sig till att minska klimatkonsekvenserna med 40 procent fram till slutet av 2020. Pauligs kaffe rostas redan i dag med ren biogas i Nordsjö och Paulig Kulma. Under innevarande år ökar användningen av förnybar energi till 100 procent i Nordsjö. Rosteriet producerar inget deponiavfall och vi strävar efter noll svinn.

– Vi arbetar för klimatet på lång sikt genom samarbete. I Finland har vi unika sociala verktyg för att uppnå FN:s mål för hållbar utveckling. Exempel på dessa är samhällsåtaganden och energieffektivitetsavtal, i vilka Paulig aktivt deltar för att trygga en ljusare framtid för kaffe.

Man kan påverka kaffets kolavtryck även hemma

Största delen av kaffets kolavtryck uppstår i konsumentens kök. Man kan alltså påverka genom egna vardagliga gärningar och val. Små och stora kafferelaterade klimatgärningar i hemmaköket är att inte ha kaffebryggaren påkopplad i onödan och att brygga en lagom stor mängd kaffe så att inget svinn uppstår. Kaffesumpen slängs bland bioavfall och tomma kaffeförpackningar i Rinki Oy:s återvinning av plastförpackningar.

Inkommande lördag firar vi igen miljöorganisationen WWF:s Earth hour-klimatdag. Pauligs alla rosterier i Finland och Ryssland deltar i evenemanget för klimatet genom att släcka onödiga ljus lördagen 25.3. kl. 20.30–21.30.

Ytterligare information:

Elisa Markula, vd, Paulig Groups Kaffe-division, tfn 09 319 8686
Pirjo Hästbacka, kommunikationschef, Paulig Groups Kaffe-division, tfn 050 356 8359

Inom Paulig-koncernen förenas vi av vår strävan att utforska bra smak. Vi är ett familjeägt internationellt företag inom livsmedelsindustrin, som grundades 1876 och som gjort sig känt för kvalitetsprodukter inom Kaffe, Världens Mat & Kryddor, Snack Food samt Naturally Healthy Food. Vårt produktsortiment inbegriper välkända varumärken som Paulig, Santa Maria och Risenta. Koncernen har närmare 1 900 medarbetare i 13 länder och omsättningen uppgick år 2015 till 905 miljoner euro. www.pauliggroup.com

Paulig-koncernens Kaffe-division är marknadsledande i Finland och Baltikum och i Ryssland är bolaget den näst största leverantören av rostat kaffe. Paulig levererar produkter till detaljhandeln, HoReCa-sektorn och arbetsplatser via affärsenheten Paulig Professional. I Finland är Pauligs mest kända varumärken Jubileums Mocca, President, Paulig Brazil och Paulig Mundo samt kaffedrycken Paulig Frezza och chokladdrycken Tazza. Populärast på marknaden i Ryssland och Baltikum är President och Paulig Classic samt Pauligs espressoprodukter. Bolagets kafferosterier ligger i Nordsjö i Helsingfors och Tver i Ryssland. Rosteriet i Nordsjö producerar årligen cirka 100 miljoner kaffepaket, det vill säga cirka 45 miljoner kilo kaffe. www.paulig.fi