Förändringar i Pauligs koncernledning: Lenita Ingelin ny SVP för affärsområdet Branded och VD för Santa Maria

Som en del av den organisationsförändring som Paulig nyligen genomfört slogs två affärsområden samman till ett. I och med det sker förändringar i koncernledningen. Tidigare VD för Santa Maria, Henrik Samuelson, tar sig an en ny roll som Senior Vice President (SVP) för det globala affärsområdet Customer Brands, och Lenita Ingelin blir SVP för det nya globala affärsområdet Branded och ny VD för Santa Maria AB.

Lenita Ingelin har arbetat inom Paulig i olika roller i mer än tio år och är medlem i koncern-ledningen. Hon kommer närmast från rollen som SVP för det tidigare affärsområdet Finland och Baltikum. Lenita är baserad i Stockholm. Hon har gedigen erfarenhet från livsmedelsbranschen, bland annat från Paulig och Unilever.

”Vår starka varumärkesportfölj med Santa Maria, Risenta och Paulig på den nordiska och baltiska marknaden är en solid grund för fortsatt tillväxt och innovation. Tillsammans med vårt engagerade team ser jag fram emot att förverkliga vår nya strategi och fortsätta skapa stark och lönsam kategoritillväxt tillsammans med våra kunder, säger Lenita Ingelin, SVP Branded Business Area på Paulig och VD Santa Maria.

Henrik Samuelson, som tidigare haft rollen som SVP för affärsområdet Skandinavien och Centraleuropa samt VD för Santa Maria, fortsätter inom Paulig som ny SVP för det globala affärsområdet Customer Brands. Henrik är sedan tidigare medlem i koncernledningen och har en lång erfarenhet inom livsmedelsbranschen från bland annat Paulig, Orkla och Unilever.

”Jag ser fram emot att fortsätta min resa inom Paulig och leda Customer Brands är en snabbväxande, global verksamhet. I nära samarbete med våra kunder och ett dedikerat team ska vi fortsätta utveckla kategorierna och identifiera nya tillväxtmöjligheter”, säger Henrik Samuelson, SVP för Pauligs affärsområde Customer Brands.

Pauligs ambition är att bli ett av de snabbast växande lönsamma livsmedelsföretagen i Europa och en hållbar föregångare i branschen. För att uppnå detta och accelerera tillväxten har Paulig förnyat sin strategi, med kunder och konsumenter i fokus, och anpassade under våren företagets organisationsstruktur till den nya tillväxtstrategin.

Den ny organisationsstrukturen gäller från och med den 1 juni 2024.

För mer information kontakta:

Nils Sjöberg
Communications Manager, Paulig Sweden
nils.sjoberg@paulig.com

Om Paulig

Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.