Lea Rankinen blir direktör för hållbarhet och samhällskontakter på Paulig

Lea Rankinen har utsetts till direktör för hållbarhet och samhällskontakter i Paulig-koncernen. Hon börjar sitt uppdrag i mars nästa år.

Lea Rankinen har gedigen erfarenhet av hållbarhetsarbete inom dagligvaruhandeln och tjänstesektorn. Hon har varit med och utvecklat hållbarhetsstrategier och -initiativ samt intressentrelationer. Idag ansvarar Lea Rankinen för hållbarhetsarbetet inom finska S-gruppen, där hon haft en lång karriär med olika hållbarhetsrelaterade uppgifter, bl.a. med ansvar för miljö- och kvalitetsfrågor.

”Vi är mycket nöjda över att få med Lea i vårt team. Hon har mycket omfattande erfarenhet av att utveckla hållbar affärsverksamhet. Dessutom är hon en aktiv deltagare i samhällsdiskussionen. Vårt mål på Paulig är att vara en hållbar föregångare inom livsmedelsindustrin och Leas breda och mångsidiga erfarenhet kommer att bidra till detta”, berättar Kaisa Lipponen, direktör för Hållbarhet & Kommunikation på Paulig.

”Jag är entusiastisk över min nya roll. Det ska bli fantastiskt att få bli en del av ett internationellt familjeföretag och dess historia i mars och fortsätta hållbarhetsarbetet tillsammans med de andra medarbetarna”, säger Lea Rankinen.

Lea Rankinen är civilingenjör i miljöteknik från Aalto-universitetet i Finland. Hon har ett flertal internationella förtroendeuppdrag och fungerar till exempel som medordförande i amfori och styrelsemedlem i föreningen Finnish Business & Society (FIBS). År 2017 återfanns Lea Rankinen på plats 13 på topp 20-listan över Norra Europas mest hållbara chefer.

Om Paulig
Det familjeägda företaget Paulig grundades år 1876 när Gustav Paulig inledde sin affärsverksamhet i Helsingfors. Idag erbjuder Paulig kaffe, matkoncept, kryddor, växtbaserade produkter och snacks. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har verksamhet i 13 länder och omsättningen 2018 var 907 miljoner euro. Koncernen har 2 130 anställda. www.pauliggroup.com