Mö Kaurameijeri och Gold&Green Foods inleder samarbete: Nya veganska Kaurarahkis innehåller nordiska proteiner

Gold&Green Foods Oy, som är känt för Pulled Oats, och finska MÖ Kaurameijeri har utvecklat en ny mellanmålsprodukt för att tillgodose den ökande efterfrågan på växtbaserade produkter. Den kvarkliknande, helt växtbaserade produktnyheten finns att få på butikernas mjölkhyllor från och med vecka 35. Produkten lanseras i två smaker: vanilj och jordgubbe.

Kaurarahkis är en vegansk nyhet, som innehåller 10 gram växtproteiner. Produkten är förpackad i portionsbägare om 180 gram som är lätta att ta med. I portionsbägarens lock finns knaprig granola som innehåller Gold&Greens nordiska protein, som har tillverkats av råvaror som är bekanta från Pulled Oats: havre och bönor.

”Vi ville tillgodose den kontinuerligt ökande efterfrågan på miljövänliga proteinkällor och utveckla en högklassig och näringsrik havrebaserad proteinråvara till livsmedelsindustrin. Konsumenterna minskar användningen av animaliska produkter och spanar efter alternativ som är hälsosammare och mer närande, inte endast mer etiska. Nya Kaurarahkis innehåller Gold&Green® proteingryn som tack vare grynets anpassningsbarhet lämpar sig till och med för mycket olika produkter”, berättar Maija Itkonen, VD för Gold&Green Foods.

”Vi är glada över att vårt samarbete med MÖ leder till att Gold&Greens nordiska protein nu också finns på den vegetabiliska sidan på mjölkhyllan”, tillägger Itkonen.

”Kaurarahkis utvecklades för att tillmötesgå den ökande efterfrågan på växtbaserade mellanmål. De kombinerar alla element i ett bra mellanmål: de är lätta att bära med sig, de är goda och de innehåller mer proteiner. Den knapriga granolan kompletterar helheten fint och gör portionen matigare. Vi är väldigt nöjda med kombinationen”, säger Annamari Jukkola, VD för Mö Kaurameijeri, om den nya produkten..

Gold&Green Foods/Viivi Pulkkinen
Tfn: +358 40 661 8237
E-post: viivi.pulkkinen@gg.fi

Om Pulled Oats
Pulled Oats® är en innovation från Finland. Den är det perfekta proteinet. Produkten utvecklades i Träskända av havre och baljväxter. Gold&Green Foods vill servera människor hälsosam och ekologisk mat utan att pruta på smaken eller njutningen. Pulled Oats® är perfekt på många sätt: inte endast till sitt näringsvärde och sin sammansättning av aminosyror – produkten är också ren och hållbar. Inga animaliska eller genmanipulerade råvaror, inga tillsatser, fyllnadsämnen eller konserveringsmedel.

, som finns i Lochteå i Österbotten, är ett havremejeri som grundats av två systrar, Annamari och Marjaana Jukkola. Företaget tillverkar nu och alltid inhemska, hundraprocentigt växtbaserade mejeriprodukter. Produkterna är baserade på inhemsk havre. Mö växte snabbt från systrarnas idé och vilja att själva tillverka goda inhemska växtbaserade alternativ till mjölk. www.mö.fi

Gold&Green Foods grundades 2015. Bolaget utvecklar innovativa, ekologiska och hälsosamma livsmedel av havre och baljväxter. I affärsidéns kärna finns rent, nordiskt havre kombinerat och en unik produktionsmetod. Läs mer på adressen https://goldandgreenfoods.com

Paulig-koncernen började som ett familjeföretag som grundades 1876, Gustav Paulig inledde affärsverksamhet i Helsingfors. I dag levererar Paulig-koncernen kaffeprodukter och -tjänster, matkoncept, kryddor, vegetabiliska produkter och snacks-produkter. Bolagets varumärken är bl.a. Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig-koncernen har affärsverksamhet i 13 länder. Företagets omsättning 2018 var 907 miljoner euro. Koncernen har 2 130 anställda. www.pauliggroup.com