Paulig planerar att utöka sin produktion i Landskrona för att möta en ökad efterfrågan på Tex Mex

Paulig fortsätter att stärka sin position som marknadsledare för Tex Mex i Europa. Det familjeägda livsmedelsföretaget har kommit överens med Landskrona Stad om att köpa 22 000 kvadratmeter mark bredvid sin tortillafabrik i Landskrona. Den planerade expansionen möter en ökad efterfrågan på Tex Mex-produkter. I fabriken bakas årligen 400 miljoner tortillas under varumärket Santa Maria för den nordiska och baltiska marknaden.

Bildtext: Medarbetare på Pauligs fabrik i Landskrona.

”Tex Mex-kategorin fortsätter växa i Sverige, Norden och Europa. Markköpet i Landskrona gör att vi kan utöka produktionen och möta den ökande efterfrågan på Tex Mex-produkter. Landskrona har ett mycket bra läge när det gäller logistik, vilket ger oss effektiva leveransvägar till våra svenska, nordiska och europeiska kunder", säger Thomas Panteli, SVP Supply Chain & Sourcing på Paulig.

Pauligs ambition är att bli ett av Europas mest snabbväxande livsmedelsföretag och en branschledare inom hållbarhet. Tortillas är företagets största produktkategori och de som bakas för varumärket Santa Maria säljs på mer än 40 marknader i Europa och utvalda marknader i Asien.

Utbyggnaden kommer att göra det möjligt för Paulig att öka tortillaproduktionen i Landskrona, en produktion som ökat med 41 procent sedan 2018. I slutet av 2022 planerar Paulig att ta investeringsbeslutet för expansionen. Tillträde till marken sker i januari och byggstart är planerad till hösten 2023. Hela utbyggnaden beräknas stå klar under 2026.

”Vi är glada över att Paulig och Santa Maria växer, och stolta över att det sker här i Landskrona. Vi har ett attraktivt läge i Öresundsregionen som skapar stora möjligheter för de företag som verkar här", säger Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande i Landskrona stad.

Tidigare i våras presenterade Paulig den andra fasen av sitt samarbete med Lantmännen kring mer hållbara jordbruksmetoder. Klimatpåverkan från det vetemjöl som används i Landskronafabriken kommer, genom mer hållbara odlingsmetoder, minskas med så mycket som 30 procent. Paulig har även produkter och varumärken inom kaffe, kryddor, snacks och växtbaserade alternativ.

Paulig har elva fabriker i sex länder. Företagets mål är att göra alla fabriker koldioxidneutrala senast 2023. Landskronafabriken certifierades som en koldioxidneutral byggnad i februari 2021.

Pauligs förvärv av marken ska behandlas i kommunstyrelsen den 8 september och i kommunfullmäktige den 26 september.

Faktaruta, Landskronafabriken:

• Invigdes 2008
  • Total yta: 29 000 kvadratmeter
  • Produktkategorier: Santa Maria tortillas (främst Medium och Large)
  • Antal anställda: 91 personer
  • Produktionsschema: femskift, dygnets alla timmar
  • Produktionsvolym: 400 miljoner tortillas per år från Santa Maria

Press contact:
Nils Sjöberg
Communications Manager Sweden
nils.sjoberg@paulig.com
070-085 24 11

About Paulig
Paulig is a family-owned food and beverage company, growing a new, sustainable food culture – one that is good for both people and the planet. Paulig provides all things tasty; coffees and beverages, Tex Mex and spices, snacks and plant-based choices. The company's brands are Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green, Poco Loco and Liven. Paulig’s sales amounted to EUR 966 million in 2021. The company has 2,400 passionate employees in 14 different countries working around the purpose For a life full of flavour.