Paulig satsar på växande kategorin frukost – lanserar ny Risenta granola

60% av svenskarna* anser att frukost är det viktigaste målet på dagen. Och på Paulig ser man den växande kategorin som en möjlighet att lyfta varumärket Risenta till nya höjder. Med en serie nya granolas från Risenta ska Paulig utöver försäljning leverera på både hälsa och klimat.

Flingor, müsli och granola för tankarna till dagens första mål. Men faktum är att traditionella frukostmål också konsumeras till lunch, som snacks, ja till och med till middag. Kategorin frukost fortsätter att växa och drivs av granola, som nu gått om müsli i popularitet.

- Smak är en stor drivkraft inom granola, men också hälsa. Det ska smaka gott och göra gott. Det har vi tagit fasta på i lanseringen av våra nya granolaprodukter från Risenta, som är rika på fiber, utan tillsatser och med naturlig sötma från dadlar, säger Niklas Larsson, Marknadschef på Paulig i Sverige.

Pauligs målsättning är att samtliga företagets förpackningar ska vara återvinningsbara 2025. Det innebär att man ser över nuvarande sortiment men åtagandet ställer också höga krav på de nya produkter som tas fram.

- För Risenta Crunchy Granola kommer vi under 2022 att introducera en innerpåse i monomaterial, som underlättar materialåtervinningen. Ytterkartongen, som är i papp, kan förstås också återvinnas. Och som alltid är Risentas produkter 100% klimatkompenserade, säger Niklas Larsson.

Risentas nya Crunchy Granola kommer i smakerna rostad mandel och hasselnöt, äpple och kanel samt kardemumma, hasselnöt och blåbär. Produkterna finns i butik från vecka 3.

PRODUKTFAKTA

Risenta Crunchy Granola - Rostad Mandel & Hasselnöt

En gyllene granola som har ugnsrostats härligt knaprig. Med hasselnötter, pumpakärnor, solroskärnor och rostade mandlar. Rik på fiber och med naturlig sötma från dadlar. 100% klimatkompenserad.

Risenta Crunchy Granola - Äpple & Kanel

En gyllene granola som har ugnsrostats härligt knaprig. Med mandel och solroskärnor som blandats med friska äppelbitar och kanel. Som pricken över i små frasiga puffar för extra krispighet. Rik på fiber och med naturlig sötma från dadlar. 100% klimatkompenserad.

Risenta Crunchy Granola - Kardemumma, Hasselnöt & Blåbär

En gyllene granola som har ugnsrostats härligt knaprig. Med hasselnötter, solroskärnor, torkade blåbär och en rejäl nypa kardemumma. En smarrig & oslagbar kombo! Rik på fiber och med naturlig sötma från dadlar. 100% klimatkompenserad.

*KällaMintel, 2019

Eva Berglie
Paulig Scandinavia & Central Europe
eva.berglie@paulig.com

Om Paulig
Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Pauligs omsättning uppgick 2020 till 920 miljoner euro. Företaget har över 2 000 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.

Citat

Smak är en stor drivkraft inom granola, men också hälsa. Det ska smaka gott och göra gott. Det har vi tagit fasta på i lanseringen av våra nya granolaprodukter från Risenta, som är rika på fiber, utan tillsatser och med naturlig sötma från dadlar.
Niklas Larsson, Marknadschef på Paulig i Sverige