Pauligs ikoniska Presidentti förnyas: Ansikten för förnyelsen är Jorma Uotinen och Ville Valo

Presidentti, som charmat finländarna och berikat deras liv sedan år 1929, har förnyats. Kaffet framställs i fortsättningen av UTZ-verifierade kaffebönor. Samtidigt har premiumkaffets förpackningar förnyats med hänsyn till dess långa historia. Den ikoniska smaken som finländarna älskar förblir oförändrad. Jorma Uotinen och Ville Valo har valts som ansikten för Presidentti-kaffets nya kommunikation.

Det över 90 år gamla Presidentti-kaffets ikoniska recept och smak förblir oförändrade och fortfarande väljs endast de mest högklassiga kaffebönorna till kaffet. Presidentti är Finlands näst mest kända och tredje största kaffevarumärke och den har en stor andel lojala kunder. Man har arbetat med förnyelsen redan under en tid och noggrant hörsammat konsumenterna.

– Vi har velat respektera Presidentti-kaffets status som Finlands omtyckta, ikoniska kaffevarumärke. Redan i början av projektet stod det klart att kaffets enastående smak och hemliga recept inte får förändras. I förnyelsen koncentrerar vi oss på att ta  Presidentti-kaffets visualitet och marknadskommunikation till denna dag och att stöda starkare vår klassiker, berättar Jutta Nordblad, ansvarig för Pauligs internationella kaffeproduktgrupp.

Jorma Uotinen och Ville Valo: Morgonen börjar med kaffe

Få framstående finländska personer kan mäta sig med Presidentti-kaffets ikoniska och klassiska status. Sådana är scenkonstmästaren Jorma Uotinen och musiklegenden Ville Valo.

I de nya reklamerna för Pauligs Presidentti-kaffe syns en mångsysslare inom konst, Jorma Uotinen, som bekänner sig vara en riktig kaffemänniska. Han berättar om sitt eget förhållande till kaffe:

– Jag kan inte leva utan kaffe. Min dag börjar alltid med en stor kopp kaffe, utan en kopp kaffe vägrar jag att gå hemifrån. Mörkrostat Presidentti-kaffe har i flera år varit en av mina favoritkaffesorter. Jag kan njuta av kaffe vilken tid som helst på dygnet.

Presidenter är förresten också ett aktuellt ämne för Uotinen. På Ekudden visas i september dansverket Uotinen goes Kekkonen, som blev klart under våren.

Även musiktalangen Ville Valo syns i reklamer för Presidentti-kaffe. Enligt honom är kaffe musikerns bästa vän speciellt på morgonen:

– Musiker brukar säga att en morgon utan kaffe är som en självständighetsdag utan president.

Den förnyade Presidentti, bekanta smaker

Paulig har vad gäller förnyelsen av Presidentti-kaffet velat bevara kaffets ikoniska kännetecken som användarna älskar, men göra det lättare för nya personer att hitta sin egen favoritrostningsgrad.

Till Presidentti-kaffefamiljen hör fyra olika smakvariationer, som man har velat framhäva bättre än tidigare redan på förpackningarna. Dessa är både kaffets rostningsgrad från ett till fyra och kaffets smakbeskrivning.

Finländarna som kaffedrickare

Finländarna är ett kaffefolk: Enligt Pauligs undersökningar dricker ungefär 88 procent av finländarna kaffe och den genomsnittliga dagliga förbrukningen är mer än tre koppar. Mängden har varit oförändrad redan i flera år. Vad gäller kaffeanvändningen håller konsumentvanorna emellertid på att förändras från regelbunden vardaglig användning till en mera njutningssökande användning. Samtidigt fortsätter mörkrostade kaffesorter, som redan år 2007 började bli populära, att stiga i popularitet i Finland. Ungefär 11 procent provar gärna nya kaffesmaker och det är också allt vanligare att man väljer olika typer av kaffe för varje kaffestund.*

Enligt Pauligs undersökning** dricker ungefär 70 procent av finländarna morgonkaffe, majoriteten med mjölk, i bekväma kläder, ur favoritmuggen, medan man samtidigt bläddrar i dagens tidning eller surfar på webben.

Produktinformation
Presidentti

• Beskrivning: Rostningsgrad 1, smaken är rikt aromatisk, bärig och charmant.
  • Presidentti 500 g brygg
  • Presidentti  500 g pannmalen
  • Presidentti 450 g böna
  • Presidentti 1 kg böna

Presidentti Mörk rost

• Beskrivning: Rostningsgrad 3, smaken är fyllig och innehåller nyanser av svarta vinbär och nötchoklad.
  • Presidentti Mörk rost 500 g brygg
  • Presidentti Mörk rost 500 g pannmalen
  • Presidentti Mörk rost 1 kg böna
  • Presidentti Mörk rost 450 g böna

Presidentti Gold Label

• Beskrivning: Rostningsgrad 2, smaken är nyansrik, friskt fruktig och man kan känna smaken av jasminblommornas utsökta nyanser.
  • Presidentti Gold Label 500 g brygg
  • Presidentti Gold Label 400 g böna

Presidentti Black Label

• Beskrivning: Rostningsgrad 4, smak av kryddig choklad, mörk och fylld med otämjd karaktär.
  • Presidentti Black Label 400 g böna
  • Presidentti Black Label 450 g brygg

Mer information:

Pirjo Hästbacka, kommunikationschef, Paulig, tfn 050 356 8359
media@paulig.com

* Källor: Nielsen Finland Scanatrack och Homescan 1999-May 2020 / NEPA Coffee tracking Base: Coffee drinking penetration – All 15–74 yrs, 556 IP Cups per day – Those who drink coffee, 483 IP / Need Based Segmentation 12/2018 Nepa N=1 006

** Källa: Paulig Aamukahvitutkimus 2016, N = 1 001

Om Paulig
Det familjeägda företaget Paulig grundades år 1876 när Gustav Paulig inledde sin affärsverksamhet i Helsingfors. Idag erbjuder Paulig kaffe, matkoncept, kryddor, växtbaserade produkter och snacks. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har verksamhet i 13 länder och omsättningen 2019 var 921 miljoner euro. Koncernen har cirka 2 100 anställda. www.pauliggroup.com