Santa Maria underlättar Sveriges starkaste mattrend - lanserar asiatiska toppingsåser

Det asiatiska köket är just nu Sveriges starkaste mattrend. Nu lanserar Santa Maria två nya asiatiska toppingsåser som på ett enkelt sätt sätter en asiatisk touch på dina rätter.

Den asiatiska kategorin växer starkt i svensk dagligvaruhandel samtidigt som svenska konsumenter söker genvägar och bekvämlighet i sin matlagning. Paulig som äger varumärket Santa Maria har utvecklat två toppingsåser som gör det lätt att lyckas med en asiatisk smaksättning.

"Asiatiskt är just nu världens starkaste mattrend, både internationellt och i Sverige. Men samtidigt som konsumenter vill laga asiatiskt är det inte alltid man vågar. Det kan upplevas krångligt och ingredienserna kan kännas obekanta. Med Santa Marias nya toppingsåser gör vi det enkelt för alla att hoppa på trenden och lyckas med asiatiska smaker i köket", säger Eric Wollberg, Marketing Activation Manager på Paulig.

Vecka 33 hösten 2024 lanseras de två asiatiska toppingsåserna Santa Maria Sesame & Soy Mayo och Santa Maria Sweet Chili Mayo som har fått toppbetyg i konsumenttester. De kommer i behändiga squeezeflaskor och kan användas både för att toppa asiatiska rätter och sätta en asiatisk touch på vilken rätt som helst, som sallader, wraps, pasta, grillat och hamburgare.

PRODUKTFAKTA

Santa Maria Sesame & Soy Mayo
Squeezeflaska, 250 ml

Mild & härligt krämig med den där lilla rostade hinten från sesamoljan. Välbalanserad med umami från sojan, och perfekt till nästan vad som helst.

Santa Maria Sweet Chili Mayo
Squeezeflaska, 250 ml

Medelhet, söt & krämig med inslag av röd chili och fräschör från ingefära. Supergott och perfekt till nästan vad som helst.

RECEPT

Pad Thai Bowl med Santa Maria Sesame & Soy Mayo

Enkel och god Pad Thai Bowl - på bara 20 minuter! En supergod twist på en asiatisk klassiker, serverad med grönsaker, toppad med en smaskig sås, lite hackade jordnötter och färsk koriander. Så enkelt och så gott! För ett vegetariskt alternativ, testa att byta ut kycklingen mot aubergine, svamp eller tofu.

Ingredienser

0,5 st gurka
100 g edamamebönor, frysta

Gör så här:

1. Förbered risnudlarna, men halvera koktiden (de kommer fortsätta att koka i pannan).
  2. Stek kycklingen i olja i en stor stekpanna tills den är gyllenbrun, tillsätt kålen men spara lite till salladen. Fräs snabbt och tillsätt ägg och blanda runt ordentligt.
  3. Blanda ner risnudlarna och Asian Wok Pad Thai-såsen.
  4. Blanda ihop alla ingredienserna till salladen och pressa över limejuice.
  5. Nu är det dags att göra själva bowlen. Börja med själva Pad Thai-basen och lägg det i en del av skålen. Lägg sallad bredvid och placera sedan toppingen där du tycker det blir fint.
  6. Avsluta sedan med det där lilla extra, färsk koriander och Santa Maria Sesame & Soy Mayo.

OM PAULIG
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra både för människan och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. År 2023 uppgick Pauligs försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet ”For a life full of flavour”. www.pauliggroup.com

PRESSKONTAKT
Lina Leden