Santa Marias nya kryddmixer ska hjälpa kökströtta svenskar i köket

Varumärket Santa Maria är känt för att hämta influenser från jordens alla hörn och ge konsumenter smakupplevelser utöver det vanliga. Och aldrig har vi längtat efter det mer än nu, eller hur? Nu adderar Santa Maria tre nya asiatiska kryddmixer till sitt sortiment ”World of Flavours”, där man samlar kryddblandningar från hela världen.

Att smak ofta är det viktigaste när det kommer till mat är knappast förvånande, men pandemin och det ökade antalet måltider i hemmet har lett till en ”kökströtthet”. Vi spenderar mindre tid på matlagning, söker genvägar och vill att det ska gå fort – men ändå smaka minst lika gott. Efterfrågan på enkelhet och inspiration är stor.

Lösningen? Ett av de enklaste sätten att variera sin matlagning är kryddor. Kryddorna står för en liten del av middagskostnaden, men spelar en helt avgörande roll för smaken. Och de kan varieras i oändlighet. Det vet man inte minst på Paulig, där varumärket Santa Maria har förfinat kryddhantverket sedan 1911. Med tre nya kryddmixer, inspirerade av det trendiga och kryddälskande asiatiska köket, skall man nu ge ytterligare inspiration till variation i vardagsmatlagningen.

Nyheterna består av Sriracha, en allroundkrydda med en het och söt-syrlig smakprofil, Korean BBQ, en blandning med syrlig, salt och lätt söt smak från ingredienser som sesam, soja, ingefära, chili, vitlök och gochujang, och Curry Red, en blandning av bland annat chili och ingefära, citron, citrongräs, kaffir och koriander.

Konsumenten kan testa nya recept via en QR-kod på kryddornas lock, men lika bra går det att använda ett recept som redan finns hemma i kökshyllan och förvandla rätten med en ny kryddblandning. En laxfilé kan bli indisk, italiensk eller varför inte koreansk?

Produkterna finns i butik från vecka 7, 2023.

PRODUKTFAKTA

Santa Maria Sriracha – Thai style
(42 g)

Santa Maria Sriracha är en perfekt allroundkrydda med en het och söt-syrlig smakprofil. Med härlig vitlök och en riktig chili-kick, är den ett måste för alla Sriracha-fans! Den passar perfekt till såser, till till exempel en Sriracha-majonnäs, som en torr rub på kött eller fisk eller för att strö på valfri måltid för att ge den en härlig och smakfull hetta.

Santa Maria Korean BBQ – Korean style
(46 g)

Santa Maria Korean BBQ är en allsidig kryddblandning med de typiska smakerna från koreanska BBQ-rätter: en syrlig, salt och lätt söt smak från ingredienser som sesam, soja, ingefära, chili, vitlök och gochujang. Kryddan passar perfekt till kyckling, fläsk, nudlar, grönsaker eller för att göra en kall sås, eller varför inte till popcorn till vuxna? Korean BBQ fick ett all-time-high i Santa Marias sensoriska konsumenttest!

Santa Maria Red Curry – Thai style
(50 g)

Santa Maria Thai Red Curry innehåller hela 13 ingredienser vilket ger den en smakrik och komplex smak, med värme från chili och ingefära, syrlighet från citron, mjukhet från citrongräs, kaffir och koriander, umami och salt från fisksås och sötma från råsocker. En mångsidig kryddblandning, perfekt för att ge dina rätter en touch av Thailand. Kryddblandningen passar perfekt till grönsaker, fisk, kyckling och biff, tillsammans med kokosmjölk och nudlar och i soppor.

Eva Berglie
Paulig Scandinavia & Central Europe
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2021 till 966 miljoner euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com