Toppa tacon som ett proffs - Santa Maria presenterar Tex Mex-såser i squeezeflaska

Svenskarnas kärlek till tacon håller i sig och nu kommer ett nytt sätt att toppa den folkkära måltiden. Två smakrika såser i squeezeflaska gör det enkelt att dosera och toppa tacon så att den sticker ut både smakmässigt och visuellt.

Hösten 2024 lanseras Santa Maria Lime & Jalapeño Mayo och Santa Maria Chipotle Chili Mayo i squeezeflaskor. Såserna är gjorda av extra smakrika råvaror för att ge massor av god smak och variation till Tex Mex-måltider. Den släta och krämiga konsistensen i de praktiska flaskorna med liten öppning gör det enkelt, exakt och visuellt tilltalande att använda produkterna.

De spännande nyheterna ingår i Santa Marias ordinarie Tex Mex-sortiment. I tester lyfter konsumenter fram just hur enkelt och praktiskt det är att använda produkterna och hur topping lyfter hela tacoupplevelsen och får serveringen att se extra aptitlig och härlig ut*.

Servera förslagsvis en smakrik och saftig kycklingtaco och toppa med Lime & Jalapeño-såsen. Eller en krispig blomkålstaco och toppa med den lite heta Chipotle Chili Mayo-såsen.

* Source: Cambri quantitative study SE, 2023.

PRODUKTFAKTA

Santa Maria Lime & Jalapeño Mayo
Squeezeflaska (250 ml)

En syrlig och mild majonnäs med fräscha toner från lime och behaglig smak av jalapeño. Passar perfekt till Tex Mex men även till BBQ, fisk eller vad du vill.

Santa Maria Chipotle Chili Mayo
Squeezeflaska (250 ml)

En krämig majonnäs med rökiga toner från chipotle chili. Medelhög styrka för den som vill addera hetta till sin Tex Mex eller hamburgare.

RECEPT

Krispig blomkålstaco med Chipotle Chili Mayo

Tacos är riktigt lätt att laga i vegetarisk tappning. Det blir gott och fräscht med olika tillbehör och såser som maxar smakerna. Att det ser extra färgglatt och härligt ut gör det ju inte sämre. Här toppar vi med en Chipotle Chili Mayo som verkligen sätter pricken över i.

Ingredienser
Antal portioner: 4

Krispig blomkål:
400 g blomkål, i små buketter
2 tsk olja
1 påse Santa Maria Chrispy Chicken Spice Mix
1 paket Santa Maria Tortilla Original Small

Tillbehör:

Santa Maria Chipotle Chili Mayo, squeezeflaska
1 huvud isbergssallad, fint skuren
150 g rödkål, fint strimlad
12 körsbärstomater, skivade
1 lime, klyftad
100 g salladsost, smulad
1 rödlök, fint hackad
1 kruka färsk koriander, hackad
1 påse Santa Maria Tortilla Chips Salted
2 dl guacamole

Gör så här:

1. Värm ugnen till 225°C.
  2. Lägg blomkålsbuketterna i en skål, häll på olja och chrispy chicken spice mix. Blanda väl.
  3. Fördela blomkålen på ett bakplåtspapper på en plåt och baka blomkålen i ugnen tills den är gyllene, ca 10-15 min.
  4. Förbered grönsaker, sallad och andra tillbehör.
  5. Värm tortillabröden enligt instruktion på förpackningen.
  6. Fyll tortillabröden med dina favorittillbehör och krispig blomkål. Toppa dina tacos med Santa Maria Chipotle Chili Mayo och garnera med färsk koriander.

Kycklingtacos med Lime & Jalapeño Mayo

Ta dina fredagstacos till en ny nivå med det här enkla receptet. Smakrik och saftig kyckling med fräscha tillbehör – toppat med en frisk och syrlig Lime & Jalapeño Mayo.

Ingredienser

2 krm salt
1 tsk socker

Gör så här:

1. Snabbpicklad rödlök: Skiva rödlöken tunt och blanda med samtliga ingredienser i en bunke. Rör om och låt stå minst 20 minuter.
  2. Förbered tillbehören: Strimla sallad, hacka gurka, dela tomater, smula ost och hacka koriander. Låt de svarta bönorna rinna av. Lägg upp i skålar.
  3. Värm tortillabröden i en torr stekpanna på medelstark värme, ca 10 sekunder per sida. De ska bli lätt rostade och puffa upp. Lägg bröden i en kökshandduk för att hålla värmen.
  4. Strimla kycklingen i små bitar.
  5. Hetta upp olja i en stekpanna, lägg i kycklingen och vänta 2-3 minuter innan omrörning för bästa möjliga stekyta. När kycklingen är genomstekt och har fått fin färg, tillsätt kryddpastan, rör om och ta bort pannan från värmen.
  6. Låt var och en komponera sin taco efter egen smak - toppa med Santa Maria Lime & Jalapeño Mayo.

Eva Berglie
Head of Corporate Brand & Brand Communications
Paulig Scandinavia & Central Europe
eva.berglie@paulig.com