Varumärket Santa Maria står värd för Svenska Kocklandslagets sista träning innan VM

Den 25 oktober gör Svenska Kocklandslaget sin sista varmköksupplagning inför Culinary World Cup 2018, som hålls i Luxemburg den 24-29 november. Kocklandslaget har valt att genomföra upplagningen hos Paulig Foods som äger varumärket Santa Maria. På Paulig Foods Stockholmskontor i Solna kommer kocklandslaget att laga upp sin varmköksmeny för 120 förväntansfulla gäster. I och med att detta blir Kocklandslagets sista träningstillfälle innan VM, blir det även den viktigaste, då kvalitén på maten ska hålla tävlingsstandard. Varmköksupplagningen i Paulig Foods fullt utrustade restaurangkök är en del i ett längre sponsorskap mellan varumärket Santa Maria och Svenska Kocklandslaget.

Santa Maria är sedan mer än 10 år tillbaka tillbaka sponsor till Svenska Kocklandslaget. Sponsorskapet är ett resultat av den gemensamma ambitionen att vara bäst på smaker och innefattar delar som receptkreation,demos, mässamarbeten och filmproduktioner. Samarbetet är dessutom ett sätt att få Santa Maria och kockvärlden att mötas, vilket ger upphov till många nya idéer.

- Vi är enormt stolta över sponsorskapet för Kocklandslaget. Det är ett långt samarbete som sedan start har känts självklart rakt igenom. Vi har gemensamma ambitioner för den svenska matkulturen, både för restaurangvärlden och för hemmakocken. Kocklandslaget skapar trenderna och vi sätter dem på var mans bord. Vi vill göra Sverige godare helt enkelt och att vi nu fått den stora äran att vara värdar för deras absolut viktigaste upplagning innan VM känns helt fantastiskt, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Paulig Foods

Under året har Kocklandslaget genomfört ett tiotal varmköksupplagningar för publik. Dessa är viktiga träningstillfällen i skarpt läge som kompletterar de ordinarie träningarna där laget fokuserar mer på receptutveckling och att öva på tekniker. Under året blir menyn under varmköksupplagningarna mer och mer lik den som presenteras under VM. Efter varje upplagning justeras menyn efter gästernas synpunkter som skriftligen tas in och diskuteras inom laget.

- Vanligtvis sker upplagningarna i vårt träningskök på Electrolux huvudkontor, men som ett sista genrep har vi valt att lägga upplagningen i Paulig Foods fina kök, eftersom vi aldrig varit där tidigare. Det är stor skillnad på att jobba i ett kök man är van vid och ett som man nyss klivit in i. Utrustning och redskap står inte på samma platser och även om laget är vana vid att jobba i nya kök, så kommer den nya miljön påverka tiden i tävlingsmomentet. Det handlar om sekunder, men de där sekunderna är livsviktiga för slutresultatet och vi behöver därför öva på att hålla nere på dessa, säger Fredrik Andersson, Team Manager, Svenska Kocklandslaget.

Kort om Culinary World Cup

Culinary World Cup 2018 går av stapeln i Luxemburg den 24-29 november. Totalt 30 länder tävlar i två moment: Varmköket och Kalla Bordet.

• Varmköket är en servering av lagets förbestämda meny åt sammanlagt 110 personer varav 10 slumpvis utvalda tallrikar går till juryn.
  • Kalla Bordet är en visningsbuffé med olika finger-foods, desserter, petit fourer, en choklad-socker-skulptur och ett showfat som består av olika terriner med garnityrer. Varje matbit på det kalla bordet doppas innan visning i ett tunt lager gelé för att hålla sig fin under hela utställningen. Detta bord bedöms enbart på utseende och teknik, så kallad visual taste.

Eva Berglie
Paulig Foods - Santa Maria, Risenta och Gold&Green
+46 (0)708-99 19 37, eva.berglie@paulig.com

Med 850 medarbetare i 13 länder och försäljning till 34 marknader, är Paulig Foods en internationell spelare att räkna med. Under matvarumärkena Santa Maria, Risenta och Gold&Green erbjuder Paulig Foods internationella matkoncept, smaksättning och naturligt hälsosamma livsmedelsprodukter. Omsättningen uppgår till närmare 350 miljoner EUR (2017). Paulig Foods är en del av den finska koncernen Paulig.

Kocklandslaget skapar trenderna och vi sätter dem på var mans bord.
Eva Berglie, Kommunikationschef, Paulig Foods