Botkyrka: Myresjöhus vann anbudstävling  i Rikstens friluftsstad

För att få fram det bästa förslaget för platsen ordnade Riksten Friluftsstad AB i Botkyrka en anbudstävling där fem byggherrar fick lämna in förslag. Förslagen bedömdes bl a utifrån kriterierna höjdsättning, boendekvalité och projektets bidrag till stadsdelen som landmärke.

Platsen för det gamla flygledartornet i Rikstens friluftsstad är den högsta punkten i Riksten och väl synlig från hela området. Myresjöhus bidrag utsågs till vinnare med ett förslag med en blandning av bostadstyper, från små lägenheter till friliggande villor. Bidraget innebär att 48 bostäder byggs med goda boendemiljöer med utsikt och uteplats med västersol. Högst upp på kullen bildar bostäderna en ring med terrasser som skapar ett karakteristiskt och dramatiskt inslag. På kullen anläggs också en mindre utsiktsplats så att fler kan ta del av utsikten mot Lida friluftsområde. Beräknad inflyttning under 2017.

Lars Avermalm, projektchef för Riksten Friluftsstad AB:

– Som kommersiell exploatör är vi unika med att arrangera en anbudstävling som denna. Resultatet blev ett jättefint förslag som även är ekonomiskt fördelaktigt för inblandade parter.

Om Rikstens friluftsstad

Rikstens friluftsstad är en attraktiv stadsdel med naturnära boende med varierande boendeformer för människor som värdesätter ett aktivt friluftsliv. Fullt utbyggd kommer stadsdelen inrymma ca 2.500 bostäder, förskolor och skola för årskurs 1-9, ett tusental arbetsplatser samt handel och service. Läs mer via www.riksten.se

Stadsdelen utvecklas i nära samarbete mellan Riksten Friluftsstad AB och Botkyrka kommun. Riksten Friluftsstad AB ägs av Peab och är ett av många utvecklingsprojekt inom Peab Bostadsutveckling.

För ytterligare information kontakta:

Lars Avermalm, projektchef Riksten Friluftsstad AB, mobil: 0733-37 20 15, mail: lars.avermalm@peab.se eller

Kajsa Jacobsson, vik. pressansvarig Peab AB, mobil: 0725-33 34 84, mail: kajsa.jacobsson@peab.se

Peab är Nordens Samhällsbyggare med 13.000 anställda och en omsättning överstigande 44 Mdkr. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid Nasdaq Stockholm.

Lars Avermalm, projektchef för Riksten Friluftsstad AB