Första bostäderna på Lindholmskajen i Göteborg snart i hamn

Det gamla varvsområdet Lindholmen är Göteborgs nya teknik och innovationscentra med Lindholmen Science Park i spetsen. Nu ska området gå från kontorslandskap till blandstad.

Enligt den nya detaljplanen ska cirka 450 bostäder, en förskola, friliggande restauranger och ytterligare kontorsplatser tillsammans väva ihop Lindholmen till ett sammanhängande och blandat stadsområde.

Först ut blir Peab Bostad som bygger på första parkett.

Brf Lindholmskajen byggs direkt vid kajen i en första etapp som kommer att omfatta två hus med totalt 67 lägenheter och verksamheter i gatuplan. Därefter kommer Peab Bostad att bygga cirka 120 lägenheter ytterligare i en andra etapp.

I och med utvecklingen av Lindholmen kommer bostadsbyggandet på Norra Älvstranden nu allt närmare city.

– Lindholmskajen blir bland de mest citynära bostadshusen på hela Norra Älvstranden, säger Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostad.

För att knyta an till platsen med byggnader som arkitekt Gert Wingårdhs "Kuggen" och inte minst grannen Hotellet Radison Blu, har extra kraft lagts på husens arkitektur.

Fasaden har exempelvis vinklats i fem grader.

– Förutom den visuella effekten släpps ljuset in bättre till både lägenheter och innergård, säger Pehr-Olof Olofsson.

Lägenheterna består av allt från studentlägenheter till en femma på 113 kvadratmeter. Husen som byggs efter riktlinjer för Svanenmärkning får solceller på taket för lägre driftskostnader, usb- laddare i lägenheterna samt wifi på innergården. I föreningens gemensamma parkeringsgarage finns även möjlighet att ladda elbil.

Fakta Brf Lindholmskajen

Antal lägenheter: 67
Produktionstid: 2016 - 2018
Yta: 21 – 113 m2
Rum: 1- 5 rok
Prisintervall: 1 875 000 - 7 950 000 kr
Månadsavgift: 1 867 - 6 231 kr
Arkitektbyrå: Sweco Architects AB
Övrigt: Solceller och sedum på taket, wifi på innergården

Bildtext 1

Husen skapar stråk ner mot vattnet och den vinklade fasaden ska lätta upp innergården.

Bildtext 2

Mindre lägenheter med loft är ovanligt i nybyggnation och ska bemöta efterfrågan från studenter och singelboende.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostad 0733 37 30 02, pehr-olof.olofsson@peab.se

Therese Lundh, projektchef Brf Lindholmskajen 0725 33 78 30, therese.lundh@peab.se

Peab är Nordens Samhällsbyggare med 13.000 anställda och en omsättning överstigande 44 Mdkr. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid Nasdaq Stockholm.

Lindholmskajen blir bland de mest citynära bostadshusen på hela Norra Älvstranden.
Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostad