Peab återköper aktier

Peabs årsstämma beslöt den 11 maj 2010 att ge styrelsen ett bemyndigande att, under perioden fram till nästa årsstämma, förvärva maximalt ett sådant antal aktier i Peab AB att bolaget efter förvärvet innehar högst en tiondel av totalt antal registrerade aktier. Peabs styrelse har med stöd av detta bemyndigande beslutat om att förvärva maximalt 2 000 000 B-aktier. Förvärven kommer att ske på NASDAQ OMX Stockholm till vid varje tillfälle gällande börskurs. Peabs innehav av egna aktier uppgår till 4 906 220 B-aktier, motsvarande 1,7 procent av totalt antal aktier registrerade aktier uppgående till 296 049 730. Syftet med återköpen av egna aktier är att justera bolagets kapitalstruktur, att användas vid finansiering av förvärv med mera, eller att i enlighet med årsstämmans beslut hålla antalet aktier oförändrat vid en eventuell konvertering av de konvertibler som utgavs i december 2007. För ytterligare information, kontakta: Jesper Göransson, ekonomi/finanschef Peab 0733 371013 Mats Leifland, investor relations Peab 0733 371006 Gösta Sjöström, informationschef Peab 0733 371010 Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2010 kl 08.00 Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på www.peab.se