Peab avyttrar egna aktier till Ingvar Kamprad

Peab har avyttrat 8 581 236 aktier av serie B till Ingvar Kamprad motsvarande 2,9 procent av kapitalet. Avyttringen har skett som en direkttransaktion mellan parterna utanför börsen den 19 september 2011 till kurs 34,96 kr per aktie, vilket motsvarar stängningskurs fredagen den 16 september 2011.

Peabs innehav av egna aktier uppgick före transaktionen till 9 668 220 aktier motsvarande 3,3 procent av kapitalet. Efter avyttringen innehar Peab

1 086 984 egna aktier motsvarande 0,4 procent av kapitalet.

Avyttringen sker med stöd av det bemyndigande avseende överlåtelse av egna aktier som styrelsen erhöll vid Peabs årsstämma 2011. Detta bemyndigande gäller för tiden intill nästa årsstämma.

Syftet med Peabs innehav av egna aktier är bland annat att använda dessa vid finansiering av förvärv samt för att förbättra bolagets kapitalstruktur.

- Peab och IKEA har tidigare ingått ett samarbete avseende IKEA:s fortsatta expansion i Sverige, Norge och Finland. Överenskommelsen innebär att 10 nya varuhus kommer att byggas enligt respektive lands expansionsplan. Med den bakgrunden, samt vikten av att ha starka ägare, känns det mycket positivt att Ingvar Kamprad går in som ägare i Peab, säger Jan Johansson VD i Peab.

För ytterligare information, kontakta:

Jesper Göransson, vice VD Peab 0733 371013

Gösta Sjöström, informationschef Peab, 0733 371010

Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande den 19 september 2011 kl 08.55

Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på www.peab.se

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med 40 miljarder i omsättning och ca 15.000 anställda. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm. Koncernkontoret ligger i Förslöv i Skåne.