Peab bygger andra etappen av Max IV laboratoriet

Peab har fått uppdraget att bygga den andra etappen av Max IV laboratoriet i Lund. Beställare är Fastighets AB ML4 och kontraktssumman uppgår till 1,3 miljarder kronor.

Max IV laboratoriet är en svensk forskningsenhet för kärnfysik, acceleratorfysik och forskning med hjälp av synkrotonljus.

Sedan tidigare har Peab utfört det inledande arbetet på Max IV laboratoriet och förberett den fortsatta byggnationen. Initiativtagare till projektet är Lunds universitet, Vetenskapsrådet, Region Skåne och Vinnova.

Arbetet har påbörjats och det beräknas vara klart under hösten 2015.

Entreprenaden kommer att orderanmälas under det fjärde kvartalet 2012.

”Detta är ett unikt koncernprojekt i Peab som kräver kompetens och erfarenhet från samtliga våra affärsområden. Det kommer att ställas stora krav på samverkan och logistik genom hela processen av alla inblandade parter”, säger Peabs koncernchef Jan Johansson.

För ytterligare info, kontakta:

Stefan Rosenlöf, regionchef Peab 07330374168

Gösta Sjöström, kommunikation Peab 0733 371010

Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande den 9 november 2012 kl 09.00

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 15.000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mrd. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.