Peab bygger trafiksäkerhetsanläggning utanför Borås

Peab har fått uppdraget att bygga en testanläggning för aktiv trafiksäkerhet i Hällered utanför Borås. Beställare är AstaZero och kontraktssumman uppgår till 263 Mkr.

Byggnationen omfattar bland annat en 5,7 km lång asfalterad landsvägsbana med accelerationssträckor, förbindelsevägar, trummor, två broar med mera. Anläggningen utvecklas av AstaZero, som ägs av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Chalmers Tekniska Högskola AB och blir den första av sitt slag i världen, helt inriktad på aktiv trafiksäkerhet.

Arbetet ska påbörjas i augusti 2012 och det beräknas bli klart under hösten 2014. När anläggningen öppnar kommer forskare och fordonsindustri att erbjudas bättre möjligheter att gemensamt ta fram lösningar för säkrare och mer miljövänliga trafikmiljöer.

För ytterligare info, kontakta:

Tomas Larsson, avdelningschef Anläggning 0733 373617

Gösta Sjöström, Peab Kommunikation 0733 371010

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 15.000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mrd. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.