Peab bygger varuhus åt IKEA i Älmhult

Peab har fått uppdraget att bygga ett nytt varuhus åt IKEA i Älmhult. Beställare är IKEA Fastigheter AB och kontraktssumman uppgår till 265 Mkr.

Entreprenaden ingår i det överenskommelse mellan IKEA och Peab som undertecknades i december 2010. Det första spadtaget i Älmhult togs i november 2011.

-          Det känns mycket bra att samarbetet med IKEA kommit igång även i Sverige. Varuhuset i Älmhult är det andra, Kuopio i Finland var det första, av de tio som ingår i överenskommelsen. Nu ska vi dra erfarenhet av de tidigare varuhus vi byggt åt IKEA och se till att det fungerar bra även i Älmhult, säger Peabs VD Jan Johansson i en kommentar.

För ytterligare info, kontakta:

Pekka Merta, regionchef Peab 0733 373434

Gösta Sjöström, informationschef Peab   0733 371010

Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande den 16 december 2011 kl 10.00

Tidigare pressmeddelanden från Peab finns på www.peab.se

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 15.000 anställda och en omsättning uppgående till 40 Mrd. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.