Peab bygger varuhus åt IKEA i Norge

Peab har fått uppdraget att bygga ett nytt varuhus åt IKEA i Ringsaker mellan Lillehammer och Hamar, ca 10 mil norr om Oslo. Beställare är IKEA Fastigheter AB och kontraktssumman uppgår till 270 MNOK.

Entreprenaden ingår i den överenskommelse mellan IKEA och Peab som undertecknades i december 2010. Överenskommelsen innebär att Peab ska bygga tio varuhus åt IKEA i Norden och samarbetet fortgår enligt plan. Varuhuset i Ringsaker är det femte av de tio. Kuopio i Finland var det första, Älmhult det andra, Uddevalla det tredje och Borlänge det fjärde.

Markarbetet i Ringsaker har påbörjats och varuhuset beräknas vara klart under första kvartalet 2015.

Projektet orderanmäls under fjärde kvartalet 2013.

För ytterligare info, kontakta:

Trond Dahl, distriktssjef Peab AS +47 913 36556

Gösta Sjöström, kommunikation Peab 0733 371010

Peab är Nordens Samhällsbyggare med 14.000 anställda och en omsättning uppgående till ca 45 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.