Peab förvärvar 50 procent i Balder Fjorton

Peab har förvärvat 50 procent i Balder Fjorton AB från Fastighets AB Balder. Den totala investeringen för Peab uppgår till 270 Mkr.

Balder Fjorton innehåller samtliga de 25 handelsfastigheter som Balder tidigare i år förvärvat från Catena AB. Fastighetsbeståndet finns i bra lägen i Sverige och erbjuder intressanta exploaterings- och utvecklingsmöjligheter. Det bokförda värdet på beståndet uppgick per 31 december 2010 till 1.600 Mkr.

-          Förvärvet ska ses mot bakgrund av Peabs strategi att satsa på fastighetsutveckling. Genom att ta en mer aktiv del av fastigheters utveckling, kan vi lära oss mer om våra fastighetsägande slutkunders behov och önskemål, säger Peabs VD Mats Paulsson i en kommentar.

För ytterligare information, kontakta:

Tomas Anderson, divisionschef Peab 0706 344994

Jesper Göransson, vice VD Peab 0733 371013

Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande den 19 april 2011 kl 11.00

Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på www.peab.se

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med ca 38 miljarder i omsättning och ca 14.000 anställda. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm. Koncernkontoret ligger i Förslöv i Skåne.