Peab förvärvar aktier i Lemminkäinen

Peab disponerar 2 080 225 aktier i Lemminkäinen Oy, motsvarande 10,59 procent av såväl kapital som röster.

Affären har skett genom direktförvärv av 1 140 225 aktier över NASDAQ OMX Helsingfors, samt genom tecknat terminsavtal avseende köp av 940 000 aktier.

-          Vi fick möjligheten att förvärva en större post i Lemminkäinen och till nuvarande kursnivåer ser vi aktien som en intressant finansiell investering med god förväntad direktavkastning. Affären ska också ses utifrån vår tro på en långsiktigt god utveckling på den nordiska bygg- och anläggningsmarknaden, säger Peabs vd Jan Johansson i en kommentar.

För ytterligare information, kontakta:

Jesper Göransson, vice VD Peab 0733 371013

Gösta Sjöström, informationschef Peab, 0733 371010

Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande den 14 september 2011 kl 08.00

Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på www.peab.se

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med 40 miljarder i omsättning och ca 15.000 anställda. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm. Koncernkontoret ligger i Förslöv i Skåne.