Peab förvärvar BEFAB i Linköping

Peab har förvärvat markentreprenadföretaget Berg och Falk AB (BEFAB) med verksamhet främst i Östergötland.
BEFAB bedriver huvudsakligen verksamhet inom markentreprenad, drift och underhåll samt ballastproduktion. Bolaget har cirka 200 anställda och en omsättning på cirka 360 Mkr. Säljare är Ryno Berg som kommer att kvarstå som VD i företaget och verksamheten kommer att drivas vidare i sin nuvarande form under varumärket BEFAB. Del av köpeskillingen kommer att utgå i Peabaktier. För avtalets giltighet krävs Konkurrensverkets godkännande. Tillträde beräknas ske efter den 1 juli 2008.

Sedvanliga MBL-förhandlingar är genomförda.

- Förvärvet innebär att Peab kompletterar och förstärker sin befintliga anläggningsorganisation i Östergötland på ett bra sätt, säger Peabs vice VD Jan Johansson, i en kommentar.

- Försäljningen till Peab medför att vi får stora möjligheter att förstärka och vidareutveckla verksamheten i BEFAB, säger säljaren och VD Ryno Berg, i en kommentar.

För ytterligare information kontakta:
Jan Johansson, vice VD Peab, 0733-37 40 00
Ryno Berg, VD BEFAB, 0706-21 15 52
Claes Bille, personalchef BEFAB, 0733-12 35 60
Gösta Sjöström, informationschef Peab 0733-37 10 10

Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på peab.se