Peab och Helsingborgs stad i samverkan för nytt badhus

Peab har tecknat samverkansavtal med Helsingborgs stad om att påbörja projekteringen av Oceanbadet. Samverkansavtalet innebär att Peab och kommunen tillsammans utreder, planerar och projekterar fram bästa möjliga förutsättningar för det nya badhuset i Oceanhamnen.

- Vi är både glada och stolta över att vara utvalda som entreprenör i detta samhällsbyggnadsprojekt. Vi går in i samverkansprocessen med en väldigt bra känsla av att vår och kommunens organisationer kompletterar varandra bra och att det kommer att resultera i en bra produkt,säger Olle Olsson, regionchef på Peab.

Det nya badhuset kommer att ligga i Oceanhamnen med havet som granne. Det föreslagna Oceanbadet är ett aktivitets- och familjebad som ska vara tillgängligt för alla – oavsett om man är där för lek, motionssimning eller tränar på elitnivå.

Peab har stor erfarenhet av att bygga badhus regionalt i Skåne med ett nytt badhus i Ängelholm och senast i Kävlinge med Harjagersbadet. Peab har även ett flertal badhusprojekt pågående runt om i landet. Genom bolagets erfarenheter erbjuder Peab en kompetensgrupp inom badhusbyggnation som bistår med rådgivning och erfarenhetsutbyte till lokala projektorganisationer som ska bygga badhus.

Projektet genomförs i två faser där Fas 1 påbörjades i början av 2024 med projektering och fastställande av budget för projektet. Fas 2 omfattar bygghandlingsprojektering, produktion och driftsättning. Målet är att det nya badhuset ska stå klart under 2028.

- Ett nytt badhus i Helsingborg är efterlängtat av många och det känns mycket roligt att vi nu går in i nästa fas i projektet och detaljutvecklar det förslag som vann arkitekttävlingen i våras. Vi samverkar med aktörer som har spetskompetens på marknaden, vilket ger oss riktigt bra förutsättningar för ett bra slutresultat,säger Magnus Prochéus, fastighetsdirektör tillförordnad ordförande i styrgruppen för Oceanbadet.

För ytterligare information, kontakta:

Peabs Pressjour 010 – 456 86 00

Magnus Prochéus, fastighetsdirektör och tillförordnad ordförande i styrgruppen för Oceanbadet, magnus.procheus@helsingborg.se, 0723-73 33 53.

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 59 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Citat

Vi är både glada och stolta över att vara utvalda som entreprenör i detta samhällsbyggnadsprojekt. Vi går in i samverkansprocessen med en väldigt bra känsla av att vår och kommunens organisationer kompletterar varandra bra och att det kommer att resultera i en bra produkt.
Olle Olsson, regionchef på Peab.
Ett nytt badhus i Helsingborg är efterlängtat av många och det känns mycket roligt att vi nu går in i nästa fas i projektet och detaljutvecklar det förslag som vann arkitekttävlingen i våras. Vi samverkar med aktörer som har spetskompetens på marknaden, vilket ger oss riktigt bra förutsättningar för ett bra slutresultat.