Peabs årsstämma 2007

• Kontantutdelningen fastställdes till 3,50 kr per aktie
• Utdelning av aktierna i Peab Industri beslutades
• Beslut om split 2:1
• Beslut om indragning av aktier
• Godkännande av konvertibler

Peab AB (publ) avhöll under onsdagen sin årsstämma. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en kontantutdelning uppgående till 3,50 kr per aktie. Avstämningsdag fastställdes till tisdagen den 22 maj och utdelningen beräknas sändas ut av VPC fredagen 25 maj.

Stämman beslutade även i enlighet med styrelsens förslag att dela ut samtliga aktier i Peab Industri AB och till avstämningsdag fastställdes torsdagen 27 september 2007.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2006.

Styrelseledamöterna Svante Paulsson, Annette Brodin Rampe, Karl-Axel Granlund, Göran Grosskopf och Mats Paulsson omvaldes samt Lars Sköld och Stefan Paulsson nyvaldes. Göran Grosskopf omvaldes som styrelseordförande. Till revisorer valdes Alf Svensson, KPMG med Dan Kjellqvist, KPMG som revisorssuppleant. Avgående styrelseledamoten Jan Segerberg, som invalts i Peab Industris styrelse, avtackades efter 13 år. Thomas Thiel avtackades efter 15 år som revisor i bolaget.

Stämman beslöt att dela upp (s k split) innebärande att varje nuvarande aktie delas upp i två aktier av samma aktieslag. Uppdelningen verkställs omedelbart efter det att rätten att delta i utdelningen av Peab Industri AB avskiljts, innebärande att första dag för handel med uppdelade aktier ska vara samma dag som första dag för handel med aktier exklusive rätt att delta i utdelningen av Peab Industri AB. Mot bakgrund härav fastställdes avstämningsdagen för uppdelningen till den 27 september 2007.

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet med 55 000 000 kronor genom indragning utan återbetalning av 5 500 000 B-aktier. De aktier som föreslås dras in har återköpts av Peab AB i enlighet med det bemyndigande som lämnades vid stämman den 17 maj 2006. Vidare beslöts att öka bolagets aktiekapital med 57 187 161,80 kr genom överföring från fritt eget kapital till aktiekapitalet (fondemission), varvid aktiekapitalökningen ska ske utan utgivande av nya aktier.

Stämman bemyndigade styrelsen att för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om nyemission av B-aktier. Bemyndigandet får högst avse sammanlagt 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för bemyndigandet. Nyemission skall ske på för marknaden sedvanliga villkor.

Vidare beslöt stämman att bemyndiga styrelsen för tiden intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen besluta om att Bolaget, med medel som kan användas för vinstdisposition, ska äga förvärva ett sådant antal aktier i Bolaget att Bolaget efter förvärvet innehar högst 10 procent av registrerat antal aktier i Bolaget.
Aktierna kan förvärvas på annat sätt än i proportion till aktieägarnas innehav genom förvärv på Stockholmsbörsen eller genom ett förvärvserbjudande riktat till samtliga aktieägare. Vid förvärv på Stockholmsbörsen skall priset ligga inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Vid förvärvserbjudande riktat till aktieägarna ska priset uppgå till lägst börskursen vid erbjudandet med en maximal avvikelse av 30 procent uppåt. Syftet med återköp av egna aktier ska vara att förbättra bolagets kapitalstruktur, att användas vid finansiering av förvärv m.m., eller att ge möjlighet att, genom senare indragning, neutralisera den utspädning som kan uppstå i samband med konvertering av konvertibler som utgivits av Bolaget.

Stämman bemyndigade också styrelsen att kunna besluta om avyttring av egna aktier under tiden fram till nästa årsstämma. Bemyndigandet ger styrelsen rätt att fatta beslut om till vem avyttringen skall ske samt villkoren för och det sätt på vilket avyttringen skall ske. Vid avyttring genom försäljning på Stockholmsbörsen ger bemyndigandet styrelsen rätt att avyttra aktier till ett pris som ligger inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Vid avyttring på annat vis än genom försäljning på Stockholmsbörsen, ska priset lägst uppgå till börskursen av avyttringstidpunkten. Bemyndigandena ger styrelsen rätt att besluta om övriga frågor relaterade till förvärv och överlåtelse av egna aktier.

Stämman beslöt att godkänna styrelsens beslut att Peab AB skall uppta ett konvertibelt förlagslån om nominellt högst 600 Mkr, som kan komma att konverteras till aktier av serie B genom emission av högst 12 000 000 konvertibla skuldförbindelser, löpande från och med den 1 december 2007 till och med den 30 november 2012. Rätt att teckna konvertiblerna tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, ett helägt dotterbolag till Peab AB, med rätt och skyldighet för dotterbolaget att erbjuda anställda inom Peab AB koncernen och Peab Industri AB koncernen att från och med den 26 november 2007 till och med den 12 december 2007 förvärva konvertiblerna.

Varje konvertibel skuldförbindelse kan, under perioden 1-15 december 2010, 1-15 december 2011 samt under perioden 16-30 september 2012 konverteras till en aktie av serie B i Peab. Konvertering kan ske till en kurs motsvarande 125 procent av den för aktier av serie B i Peab, på Stockholmsbörsens officiella kurslista, noterade genomsnittliga senaste betalkursen under perioden från och med den 1 november 2007 till och med den 14 november 2007. Konverteringskursen skall dock lägst vara 50 kronor. Vid en

konverteringskurs om 50 kronor uppgår den högsta möjliga utspädningen till ca 6,9 procent av aktiekapitalet och 3,4 procent av röstetalet.

Stämman beslutade vidare att godkänna den emission av högst 6,7 miljoner konvertibler om sammanlagt nominellt högst 400 000 000 kronor som styrelsen i Peab Industri AB beslutade om den 29 mars 2007. Konvertiblerna löper från och med 1 december 2007 till och med 30 november 2012. Rätt att teckna konvertiblerna tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, ett helägt dotterbolag till Peab Industri AB, med rätt och skyldighet för dotterbolaget att erbjuda anställda inom Peab AB koncernen och Peab Industri AB koncernen att från och med den 26 november 2007 till och med den 12 december 2007 förvärva konvertiblerna.

Till valberedning omvaldes Malte Åkerström och Leif Franzon samt nyvaldes Göran Grosskopf och Fredrik Paulsson.
Malte Åkerström omvaldes till valberedningens ordförande.

För ytterligare information kontakta:
Mats Leifland, vice VD Peab AB 0733 37 10 06
Gösta Sjöström, informationschef Peab AB 0733 37 10 10

Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på peab.se