Peabs årsstämma 2012

• Utdelningen fastställdes till 2,10 kr per aktie
  • Fortsatt bemyndigande till återköp av aktier

Peab AB (publ) avhöll under tisdagen sin årsstämma. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en utdelning uppgående till 2,10 kr per aktie. Avstämningsdag fastställdes till måndagen den 21 maj och utdelningen kommer att sändas ut av Euroclear torsdagen 24 maj.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2011.

Styrelseledamöterna Karl-Axel Granlund,Göran Grosskopf, Fredrik Paulsson, Mats Paulsson, Svante Paulsson, Anne-Marie Pålsson, Annette Brodin Rampe samt Lars Sköld omvaldes.Göran Grosskopfomvaldes som styrelseordförande och Mats Paulsson omvaldes som vice styrelseordförande.

Arvode till styrelsens ordförande beslöts utgå med 450 000 kr och till varje övrig ledamot i styrelsen, som inte är anställd i bolaget, med 175 000 kr. För arbete i Ersättningsutskottet och Finansutskottet beslöts att arvode utgår med 30 000 kr för respektive ledamot i vardera utskott. Därutöver föreslås, att till vice ordförande, som särskild ersättning för att denne står till koncernens förfogande i frågor rörande kunder och marknad, ett arvode utgå med 2 765 000 kr. Det sammantagna arvodet till ledamöterna beslöts således uppgå till 4 620 000 kr.

Arvode till revisorer beslöts utgå enligt godkänd räkning.

Stämman bemyndigade styrelsen att för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om nyemission av B-aktier. Bemyndigandet får högst avse sammanlagt 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för bemyndigandet. Nyemission skall ske på för marknaden sedvanliga villkor.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen för tiden intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen dels förvärva, dels överlåta egna aktier.

Bemyndigande för styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma,

- fatta beslut om att, på NASDAQ OMX Stockholm AB eller genom ett förvärvserbjudande riktat till samtliga aktieägare, förvärva högst så många aktier att bolagets innehav av egna aktier efter förvärvet uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Aktierna får förvärvas, på NASDAQ OMX Stockholm AB till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet och vid förvärv genom förvärvserbjudande, mot vederlag i pengar till en kurs motsvarande lägst börskurs vid tiden för erbjudandet med en maximal avvikelse av 30% uppåt,

- fatta beslut om att, på NASDAQ OMX Stockholm AB eller i samband med t ex företagsförvärv och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, avyttra högst samtliga egna aktier som bolaget innehar, på NASDAQ OMX Stockholm AB till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet och vid avyttring på annat sätt med ett pris som motsvarar börskursen på aktierna vid tiden för överlåtelsen med den avvikelse styrelsen finner lämplig.

Om utnyttjandet av bemyndigandet avseende förvärv och överlåtelse av egna aktier kombineras med utnyttjandet av bemyndigandet avseende nyemission, i syfte att låta bolagets aktier utgöra hela eller del av köpeskillingen vid ett och samma företagsförvärv, får antalet aktier som överlåts och emitteras i samband med det enskilda förvärvet, tillsammans högst motsvara en tiondel av samtliga aktier i bolaget vid tidpunkten för beslutet om bemyndigande av nyemission.

Syftet med bemyndigandet är att förbättra bolagets kapitalstruktur, att användas vid finansiering av förvärv mm och/eller att ge möjlighet att, genom senare indragning, neutralisera den utspädning som kan uppstå i samband med konvertering av konvertibler som utgivits i bolaget.

Till valberedning omvaldes Malte Åkerström och Göran Grosskopf samt nyval av Bengt Johansson och Magnus Swärd.

Till valberedningens ordförande valdes Bengt Johansson.

Stämman beslutade om ändring i ersättningspolicy: Avgångsvederlag kan utgå. Om avgångsvederlag utgår skall den sammanlagda ersättningen för uppsägningslön och avgångsvederlag högst uppgå till 24 månadslöner.

Samtliga årsstämmans beslut fattades med erforderlig majoritet.

För ytterligare information kontakta:

Jesper Göransson, vice VD Peab 0733 371013

Gösta Sjöström, kommunikation Peab AB 0733 371010

Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2012 kl 18.00

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 15.000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mrd. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.