Rekordintresse för Peabs nya bostäder i Stenungsund

Intresset för nyproducerade lägenheter ser ut att vara rekordstort i Stenungsund. Närmare 500 personer kom till visningen av de 77 bostadsrätter som Peab Bostad nyligen släppte på marknaden.

På senare år har Peab varit en flitig bostadsutvecklare i Stenungsund och producerat ett par hundra lägenheter. Stenungsund har en stabil utveckling med en ökande befolkning. Kommunen räknar med att dagens drygt 25 000 invånare växer till närmare 35 000 invånare år 2035. Den tidigare dominerade kemiindustrin har kompletterats med många mindre tjänsteföretag och en besöksnäring som utvecklats starkt.

– Det är ingen tvekan om att intresset för bostadsrätter är stort i Stenungsund. Den stora majoriteten av intressenterna är villaägare från orten som vill ha ett bekvämare boende. Men vi kan också se att de kommer flera intressenter från Göteborg och andra orter runt Stenungsund, säger Andreas Wingfors, projektutvecklare på Peab Bostad.

I Stenungsund är havet nästan alltid närvarande. Utsikten och närheten till havet är påtaglig från de tre punkthus med sju våningar som utgör Brf Nyborgshöjd. Högt läge är också kännbart rent väderleksmässigt. Därför har Peab Bostad tillsammans med sin arkitektbyrå Studio Ekberg redan från början satsat på inglasade balkonger.

Rent formmässigt kommer punkthusen med sina sadeltak och putsade fasader att bli ett nytt landmärke i Stenungsund, men som ändå ska smälta in i omgivningen i ett naturskönt område.

– Sadeltak är inte helt vanligt på punkthus, men förutom ett karakteristiskt utseende gav det oss möjligheten att utforma två extra lägenheter och som det var extra stort intresse att teckna sig för. Om allt går som planerat blir det inflyttning första kvartalet 2019, säger Andreas Wingfors.

Bildtext: Brf Nyborgshöjd med tre punkthus och 77 lägenheter har alla förutsättningar att bli ett nytt landmärke i Stenungsund.

Fakta Brf Nyborgshöjd, Stenungsund

Byggbolag: Peab Bostad

Arkitekt: Studio Ekberg

Antal lägenheter: 77

Storlek: 2–5 rok, 59–118 kvm

Pris: 1 863 000 – 4 023 000 kr

Månadsavgift: 3 335 – 5 831 kr

Andreas Wingfors, projektutvecklare, Peab Bostad,

0725-33 43 06, Andreas.Wingfors@peab.se

Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostadsutveckling,

073-337 30 02, pehr-olof.olofsson@peab.se

Lisette Berg, kommunikationsansvarig Peab Bostad,

073-337 68 93, lisette.berg@peab.se

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med drygt 14 000 anställda och en omsättning överstigande 46 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Andreas Wingfors, projektutvecklare på Peab Bostad.