Sänkt konkurrensskadeavgift för Peab i asfaltkartellmålet

Marknadsdomstolen har sänkt konkurrensskadeavgiften för Peabkoncernen i asfaltkartellmålet med 10 Mkr till totalt 75 Mkr. I Stockholms Tingsrätts dom från juli 2007 ålades Peab att totalt erlägga 85 Mkr i konkurrensskadeavgift efter att Konkurrensverket yrkat på 167 Mkr. En konkurrensskadeavgift på 85 Mkr från Stockholms Tingsrätt har belastat resultatet i Peabs bokslut för 2007. Marknadsdomstolens utslag innebär att Peab kommer att redovisa skillnaden mellan gjord avsättning och utfall uppgående till 10 Mkr i resultatet för andra kvartalet 2009. Marknadsdomstolen är högsta instans i detta mål och domen kan inte överklagas. För ytterligare info, kontakta: Gösta Sjöström, informationschef Peab 0733 371010 Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 maj 2009 kl 13.00 Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på www.peab.se